Gemeente in de fout: Parnassos blijft geluidsprobleem houden

De gemeente Utrecht meldde deze week ten onrechte dat cultuurcentrum Parnassos geen geluidsoverlast veroorzaakt, en dat de studentenorkesten daardoor kunnen terugkeren naar de Kruisstraat. Dat leidde tot de nodige commotie.

Parnassos hoeft niet te verhuizen of te verbouwen. Diverse lokale nieuwsmedia maakten woensdag melding van deze verrassende wending in de kwestie-Parnassos. Eerder moest Parnassos juist renoveren, of de muziekgezelschappen verhuizen na klachten over geluidsoverlast van een buurman.

Maar helaas: het bericht klopt niet. Of beter: het gemeentebestuur heeft in schriftelijke antwoorden aan de gemeenteraad verkeerde informatie naar buiten gebracht.

In reactie op vragen van de gemeenteraad over de toekomst van Parnassos schreef het gemeentebestuur (pdf) deze week dat de geluidsoverlast in de het cultuurcentrum aan de Kruisstraat wordt veroorzaakt door de internationale studenten die kamers huren in het rechterdeel van het pand, en niet door de culturele activiteiten in het Parnassos. "Gezien de waarneming van de klachten is er geen sprake van grensoverschrijding door de culturele functie van het gebouw."

Reden voor GroenLinks, die de vragen samen met de PvdA had gesteld, om nog diezelfde dinsdag in een persbericht te melden dat Parnassos niet hoeft te verhuizen of verbouwen. Ook zouden het Utrechtsch Studenten Concert en het Utrechts Studenten Koor en Orkest (USKO), die nu elders oefenen omdat ze te veel geluid produceren, per direct kunnen terugkeren naar hun oefenruimte aan de Kruisstraat.

Het bericht werd woensdag telefonisch aan DUB bevestigd door een woordvoerder van de gemeente. “Beide orkesten mogen wat wethouder Jongerius betreft weer gebruikmaken van het pand aan de Kruisstraat. Ze zijn niet verantwoordelijk voor de geluidsoverlast.”

Marieke van Merriënboer, directeur van Parnassos, reageerde met stomheid geslagen toen DUB haar woensdag confronteerde met de berichten uit het Utrechtse stadhuis. Een dag later heeft ze duidelijkheid. “Ik heb contact gehad met de betrokken ambtenaar en die erkent dat er een fout is gemaakt in de schriftelijke antwoorden.”

Zowel over de internationale studenten als het geluid van de studentenorkesten in Parnassos zijn in het verleden klachten binnengekomen, zegt Van Merriënboer. “Dat zijn aparte problemen. De klachten zijn door elkaar gehaald.”

Om zich te houden aan de afgesproken geluidsnormen oefenen twee studentorkesten momenteel op een andere locatie. Dit najaar wordt besloten of Parnassos gaat verhuizen naar een andere locatie of dat er een geluidsisolerende renovatie plaatsvindt. Inzet in beide gevallen is om alle studentmuzikanten bij elkaar te houden.