Stijgende energiekosten

Gemeenten vrezen nieuwe rechtszaken over energietoeslag studenten

Justitie
Foto: Pixabay

Vanwege de torenhoge energiekosten geven gemeenten een toeslag van 1.300 euro aan inwoners met een laag inkomen. Maar op advies van het kabinet komen studenten in de meeste gemeenten er niet voor in aanmerking. Dat beleid staat onder druk omdat een student in Nijmegen zijn energietoeslag via de rechter kon afdwingen.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft vanaf het begin aangedrongen op een landelijke oplossing voor studenten via de Dienst Uitvoering Onderwijs. “We zijn teleurgesteld dat dit onmogelijk is gebleken”, laat een woordvoerder desgevraagd weten.

Bijstand
Studenten met ernstige financiële problemen kunnen wel een beroep doen op de individuele bijzondere bijstand en daarvoor heeft het kabinet de gemeenten 35 miljoen euro extra gegeven, maar voor de VNG is het de vraag of dat genoeg is. “De organisatie van deze regeling kost veel capaciteit en het is onzeker hoeveel studenten er een beroep op zullen doen.” Ze wil de garantie dat het kabinet het bedrag aanvult als dit te laag blijkt.

Ook de tijdelijke verhoging van de nieuwe basisbeurs voor uitwonenden studenten zet weinig zoden aan de dijk, vindt de VNG, want die verhoging komt er pas in september 2023. “We maken ons dan ook zorgen over mogelijke rechtszaken. Deze slokken capaciteit en budget op die gemeenten liever inzetten voor andere zaken die bewoners helpen.”

Bij de Algemene Politieke Beschouwingen steunde de coalitie het kabinetsbeleid. Bij de begrotingsdebatten zal de Tweede Kamer zich er opnieuw over buigen.

Tags: energie