Geneeskunde geeft recordaantal doctorsbullen af

Promotieplechtigheden van de Universiteit Utrecht vinden plaats in de Senaatszaal van het Academiegebouw.

Het aantal promoties blijft maar stijgen aan de faculteit Geneeskunde. In 2014 haalden 220 arts-promovendi hun doctorsbul.

In 1997 ontvingen 365 onderzoekers de doctorstitel van de Universiteit Utrecht. Zeventien jaar later zijn dat er 555. En die groei komt bijna geheel op het conto van de faculteit Geneeskunde, blijkt uit de jaarlijkse telling van DUB in het kader van de verkiezing van de promotor van het jaar.

Ook een trend: een steeds groter deel van de gepromoveerden is vrouw. In 2012 streefden de vrouwen al de mannen voorbij. In 2014 hebben ze hun voorsprong vergroot: 304 vrouwen haalden hun bul, tegenover 251 mannen.

Met name Sociale Wetenschappen is een vrouwenbolwerk. Tachtig procent van de promovendi bij die faculteit is vrouw. Bètawetenschappen is de enige faculteit waar mannen duidelijk in de meerderheid (60 procent) zijn.

Cardioloog Pieter Doevendans werd deze week door DUB bekroond tot promotor van het jaar. Liefst vijftien maal reikte de hoogleraar in 2014 een doctorsbul uit.