Geneeskundestudenten moeten soms jaar wachten op coschappen

Aan de UvA moeten studenten minimaal driekwart jaar wachten voor ze aan hun coschappen mogen beginnen. In Utrecht kunnen coschappers vrijwel meteen van start.

Studenten geneeskunde moeten aan sommige universiteiten een jaar wachten voor ze aan hun coschappen mogen beginnen, terwijl ze aan andere universiteiten meteen van start kunnen.

Ongeveer twee jaar lang moeten studenten geneeskunde coschappen lopen. Soms beginnen ze daar al in hun derde jaar mee, soms in hun vierde jaar. Ze werken in ziekenhuizen op verschillende afdelingen en leren in de praktijk diagnoses stellen, behandelplannen maken en met patiënten omgaan.

Maar het kan soms lang duren voor ze aan de slag kunnen. Het tijdschrift Arts in Spe zette de wachttijden bij de verschillende geneeskundeopleidingen op een rij. Alleen in Utrecht, Maastricht en Rotterdam kunnen coschappers vrijwel meteen van start. Aan de Universiteit van Amsterdam duurt het minimaal negen maanden, in Nijmegen en Leiden gemiddeld een half jaar. Middenmoters zijn Groningen en de Vrije Universiteit, waar studenten hooguit zes à zeven maanden vertraging oplopen.

In de tussentijd volgen sommige studenten alvast hun wetenschappelijke stage, maar dat is volgens Arts in Spe lang niet altijd te realiseren.

Het KNMG Studentenplatform wil dat er iets aan de wachttijden gebeurt. Studenten zouden in elk geval goed voorgelicht moeten worden, zodat ze met eventuele wachttijden rekening kunnen houden.