Genomineerden campuscolumnist 2014 bekend

DUB kreeg dit jaar een record aantal inzendingen binnen tijdens zijn zoektocht naar de campuscolumnist 2014. De jury heeft drie genomineerden aangewezen: twee studenten en een hoogleraar. Tijdens het Science Café op 27 januari wordt de winnaar bekend gemaakt.

“Ik zou het heel leuk vinden als de volgende campuscolumnist eens een keer een medewerker van de UU zou zijn”, zei Frank Gerritse in zijn afscheidsinterview als campuscolumnist 2013. Er bestaat een kans dat zijn wens uitkomt, want één van de genomineerden is een hoogleraar. Ruud Schotting is bijzonder hoogleraar Kwantitatief Watermanagement bij Aardwetenschappen. Zijn genomineerde column gaat over de bureaucratie waar een docent mee te maken krijgt als de apparatuur in de collegezaal niet functioneert.

Schotting vindt het leuk om te schrijven en wil als campuscolumnist deelnemen aan het debat op de universiteit. “Het is een mooie plek om je mening te laten horen”, zegt hij. In het jaar 2008-2009 was Schotting in de race om docent van het jaar van de UU te worden. Bij Geowetenschappen werd hij in 2011 docent van het jaar.

De twee andere genomineerden studeren nog. Lea ter Meulen is na haar bachelor aan University College Utrecht  de onderzoeksmaster Taalwetenschappen gaan doen. In haar genomineerde column beschrijft ze hoe ze matching als een nieuwe vorm van dating ziet. Ter Meulen wil als campuscolumnist verder kijken dan alleen haar eigen omgeving. “Het is een mooi excuus om als journalist rond te snuffelen in de omgeving waar je studeert en verder te kijken dan de eigen studie.” Op dit moment is ze ook redacteur van het facultaire magazine Geestdrift.

De derde genomineerde is Merel van ’t Hooft, zij volgt een bachelor aan het University College Utrecht. Ze is tweedejaars. Haar column gaat over het studentenleven en is een originele beschrijving van de overweging van een huisgenoot een huisdier te nemen. “Ik schrijf nog columns voor de site scholieren.com. Ik ben begonnen met columns over het leven als scholier. Voor mijn leven als student heb ik nog geen echt podium.”

Merel van ’t Hooft woont op de campus van het University College en is voorzitter van de dramacommissie. Elke semester zijn er toneelstukken die voor zowel studenten van UCU als belangstellenden van daarbuiten toegankelijk zijn.

Het aantal inzendingen voor deze campagne van DUB's derde campuscolumnist was met bijna 30 een record. De jury, bestaande uit Rutger Bregman, Fabian Stolk, Dieudonnée van de Willige, Marieke Merriënboer, Vrouwke Tuinman en Ries Agterberg, selecteerden de drie meest aansprekende columns. DUB publiceert de komende weken de genomineerde columns. Op maandag 27 januari zal tijdens het Science Café van Studium Generale de winnaar bekend worden gemaakt. De winnaar krijgt een podium op DUB en het Erik Hardeman stipendium van 1000 euro.