Genomineerden voor eerste Diversity & Inclusion Award bekend

Blije studenten van Debuut na de bekendmaking van hun nominatie. Foto: Wessel Spoelder

Het was feest bij het team van Debuut dinsdag. De studenten van het nieuwe buddyprogramma van de universiteit hoorden dat Debuut een van de genomineerden was voor de eerste Diversity & Inclusion Award. Hun hulp aan basisschoolleerlingen uit gezinnen die niet zo bekend zijn met studeren aan een universiteit wordt gewaardeerd. "We zijn heel blij (en beginnen nu met duimen)", schrijven ze op Twitter.

Eind maart werd de aftrap gegeven voor Debuut. In een succesvolle pilot hebben vijftien studenten zich het afgelopen half jaar ontfermd over vijftien leerlingen. Er werden lezingen georganiseerd en musea bezocht en de leerlingen deden mee aan de Junior Summerschool van de UU. De bedoeling is om het aantal leerlingen volgend jaar te verdubbelen.

Ook Incluusion maakt kans op de prijs. Twee rechtenpromovendi kwamen in 2016 met het plan om vluchtelingen kosteloos cursussen aan de universiteit te laten volgen. Vluchtelingen kunnen hierdoor werken aan hun integratie in Nederland en Utrechtse studenten en docenten komen rechtstreeks in aanraking met vraagstukken rondom inclusiviteit. Inmiddels is Incluusion onder leiding van projectcoördinator Elena Valbusa uitgegroeid tot een aansprekend concept. Meer dan 400 vluchtelingstudenten deden al mee.

De derde runner up is het Platform Onbeperkt Studeren, een platform voor studenten met een functiebeperking. Het platform helpt nieuwe studenten met een functiebeperking en heeft ook een buddyprogramma. De leden praten daarnaast mee over het verbeteren van de universitaire voorzieningen voor de doelgroep.

In een interview met DUB signaleerde geneeskundestudent Richard Horenberg, de drijvende kracht achter het platform, dat er grote verschillen zijn binnen de universiteit. “Elke faculteit regelt deze voorzieningen op haar eigen manier, zegt Richard. “Een student met ADHD kan regelen om een tentamen in een kleinere, aparte zaal te maken om zo min mogelijk afgeleid te worden. Bij de ene faculteit is dit geen probleem, bij een andere faculteit blijkt dit een onmogelijke opgave. Dat is vreemd.”

De Diversity & Inclusion Award is een initiatief van de Taskforce Diversiteit. De taskforce heeft als doelstelling de discussie over diversiteit aan te jagen en het diversiteitsbeleid binnen de universiteit te stimuleren. De prijs wordt op 8 januari uitgereikt tijdens de nieuwsjaarsreceptie van het universiteitsbestuur in het Academiegebouw. De winnaar ontvangt de UU Diversity & Inclusion Award en een bedrag van 2500 euro, dat kan worden ingezet voor diversiteitsbevordering bij de Universiteit Utrecht.