Gesprek UvA-bestuur en actievoerders loopt op niets uit

Het gesprek tussen het college van bestuur van de Universiteit van Amsterdam en actievoerders in het Maagdenhuis is op niets uitgelopen. Toen de groep demonstranten niet weg wilden gaan, verliet het bestuur de bijeenkomst.

Om 17.00 vanmiddag begon in Amsterdam een protestmars voor meer democratie in het hoger onderwijs. De mars ging van het Bungehuis, dat gisteren door de mobiele eenheid werd ontruimd, naar het Maagdenhuis, waar het bestuur van de Universiteit van Amsterdam zetelt.

Rond 19.30, na afloop van de mars, forceerde een groep betogers de deuren van het Maagdenhuis. De UvA heeft aangifte gedaan, het is mogelijk dat het gebouw snel ontruimd wordt door de mobiele eenheid. Er zijn op dit moment zo’n honderd tot tweehonderd mensen binnen.

Terwijl de aanwezige actievoerders nog vergaderden over vervolgstappen, maakte het bestuur van de UvA rond 22.00 onverwacht zijn entree. Voorzitter Louise Gunning koos voor de aanval: “Als jullie mensen slaan om een gebouw binnen te komen, ga je voorbij aan wat ik nog acceptabel vind.”

Op de vraag van voorzitter Noeri van den Berg van de Amsterdamse studentenvakbond ASVA of ze het idee om het universitaire bestuur democratisch te kiezen zou willen verdedigen bij minister Bussemaker van Onderwijs, antwoordde Gunning dat ze dat niet een onderwerp vindt om “ op een bijeenkomst als deze” te bespreken. “Maar ik neem het mee en ik zal er over nadenken.”

Ze riep de actievoerders nog een laatste maal op het Maagdenhuis te verlaten. “Kunnen jullie dat?” Waarop een student antwoordde: “We kunnen dat wel, maar we willen dat niet.” Daarop verliet het bestuur het gebouw.

Gisteren werd het Bungehuis van de UvA ontruimd door de mobiele eenheid. Het gebouw werd elf dagen lang bezet door studenten en een docent van de Universiteit van Amsterdam. Ze eisten meer democratie en transparantie van het universitaire bestuur.

De bezetters van het Maagdenhuis hebben een soortgelijke agenda. Helemaal duidelijk is die niet: sinds de inval wordt er vergaderd over de vervolgstappen en de eisen aan het college van bestuur. Een deel van de groep wil het Maagdenhuis bezet houden, maar niet iedereen lijkt daar voor in. De vergadering is nog bezig en kan live worden gevolgd op stadszender AT5.