Gezocht: nieuw lid Raad van Toezicht UU

Caroline Princen verlaat per 1 januari 2014 de Raad van Toezicht van de Universiteit Utrecht. De UU volgt hiermee de Code Goed Bestuur universiteiten 2013.

Caroline Princen treedt terug als lid van de Raad van Toezicht. Princen is in het dagelijks leven lid van de Raad van Bestuur van de ABN Amro. De reden voor haar terugtreden is dat zij al een andere bestuurlijke relatie heeft met de nieuwe collegevoorzitter van de UU Marjan Oudeman. De twee vrouwen kennen elkaar van de ABN-Amrobank. Oudeman zit in de Raad van Toezicht en moet daar toezicht houden op het werk van Princen. Op de UU zijn de rollen omgekeerd. Volgens de Code Goed Bestuur mogen leden van het universiteitsbestuur en de Raad van Toezicht elders niet eenzelfde bestuursrelatie hebben.

De Raad van Toezicht bestaat uit vijf leden die onder meer als taak hebben om het strategisch plan en de jaarrekening van het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht goed te keuren. Princen was voorzitter van de Auditcommissie, een commissie binnen de Raad van Toezicht die zich bezighoudt met de financiën. Caroline Princen werd in november 2010 benoemd in de Raad van Toezicht. Ze is alumna van de UU. Ze studeerde Organisatiepsychologie.

De verwachting is dat per 1 januari een nieuw lid voor RvT is gevonden. Het nieuwe lid wordt aangesteld door het ministerie van Onderwijs. Eind 2011 stapte toenmalige voorzitter van de Raad van Toezicht Rien Meijerink op vanwege het benoemingsbeleid.

De raad bestaat naast Caroline Princen, uit voorzitter Emmo Meijer (Corporate Director R&D van FrieslandCampina en buitengewoon hoogleraar Bio-organische chemie bij de TU Eindhoven), Niek Jan van Kesteren (algemeen directeur VNO-NCW), Jan van Zanen (burgemeester gemeente Amstelveen) en Wim van de Donk (Commissaris van de Koning in Noord Brabant).