Goud en brons voor UU-paralympiërs

Sanne Timmerman richtte zich na het behalen van haar bachelorbul helemaal op de Paralympische Spelen in Rio. Ze haalde brons met de rolstoelbasketbalsters.

Dressuuramazone en alumna Nederlands Sanne Voets heeft in Rio een gouden medaille gehaald. Drie rolstoelbasketbalsters met een UU-diploma wisten brons in de wacht te slepen.

In Rio de Janeiro is Sanne Voets er met haar paard Demantur in geslaagd om paralympisch kampioen te worden. Voets, die in Utrecht een master Nederlands afrondde, bleef haar Noorse en Zweedse concurrenten een fractie voor bij de vrij kür op muziek.

Aanvankelijk was Voets om tactische redenen buiten de Nederlandse selectie gehouden voor de Paralympische Spelen. Omdat het paard van een van de teamleden ziek werd, mocht ze uiteindelijk toch afreizen.

Na rolstoeltennisster Korie Homan is Voets de tweede UU-afgestudeerde met een gouden medaille. DUB maakte onlangs een overzicht van alle UU-paralympiërs en de medailles die zij behaalden.

De drie UU-alumni die deel uitmaakten van de Nederlandse rolstoelbasketbalploeg wonnen in Rio opnieuw brons. Vier jaar geleden legden Roos Oosterbaan (Nederlands), Carina de Rooij-Versloot (Psychologie) en Sanne Timmerman (Psychologie) ook al beslag op de derde plaats.

In Rio was, net als in Londen, Duitsland te sterk in de halve finale. Groot-Brittannië werd vrijdag in de strijd om het brons ruim verslagen met 76-34.

De vijfde UU-alumna die in Rio in actie kwam, was afgestudeerd Bestuurs- en Organisatiewetenschapper Elvira Stinissen. Zij was aanvoerster van het Nederlandse zitvolleybalteam dat uiteindelijk zesde werd.