Goud voor Kramer en Voets; ups and downs voor UU-sporters in Tokio

Screenshot NOS-televisie. Bo Kramer rechts met vlag.

Bo Kramer was met vijftien punten de topscorer tijdens de finale tegen China. Ze was een van de belangrijkste spelers in het Nederlands team dat voor het eerst paralympisch kampioen rolstoelbasketbal werd.

Met de overwinning zag Kramer, die dit jaar een premaster Gezondheidswetenschappen afmaakte, een droom in vervulling gaan. UU-alumna Psychologie Carina de Rooij maakte eveneens deel uit van de succesvolle equipe.

Ook UU-alumna Nederlands Sanne Voets was uitermate succesvol bij de Paralympische Spelen. Zij wist drie gouden dressuurmedailles te winnen, twee individueel en een met het Nederlands team.

Olympische winnaars
Eerder deze zomer was er Olympisch hockeygoud voor de Nederlandse dames. De Utrechtse economie-alumna Caia van Maasakker, psychologie-alumna Laurien Leurink en rechten-alumna Josine Koning behoorden tot de winnende selectie.

Teleurstelling was er bij de afgestudeerde discuswerper Jorinde van Klinken (Liberal Arts & Sciences) en hockeyer Thierry Brinkman. Zij gingen met hoge verwachtingen naar Tokio maar konden deze niet waarmaken. Van Klinken slaagde er niet in de finale te halen en Brinkman bleef met het Nederlands herenteam steken in de kwartfinale.

Geen eremetaal
Ook Orca-roeister Inge Janssen (Geocommunicatie) viel tijdens haar derde Olympische Spelen buiten de prijzen. In Rio won ze nog een zilveren medaille, maar nu restte een laatste plaats in de finale.

Waterpoloster Dagmar Genee (alumna International Economics & Business) sloot haar lange loopbaan af zonder Olympisch eremetaal na een nederlaag in de kwartfinale tegen Hongarije. Beachvolleybalster Madeleine Meppelink (alumna Farmacie) wist met haar partners zelfs geen set te winnen op haar derde Olympische Spelen.

Mountainbiker Anne Terpstra (Geneeskunde) haalde in Tokio een mooie vijfde plaats. Dat wees al op een goede vorm. Vorige week werd ze de eerste Nederlandse die een medaille (zilver) won bij het WK.

Hordenloper Nick Smidt was de enige Tokio-ganger die nog aan de UU studeert. Hij doet een master Business Informatics. Smidt hoopte op een finaleplek, maar bleef in zijn halve finale tot zijn teleurstelling steken op een zevende plaats.

Tegen RTV Drenthe zei hij: "Ik voel me zo stom, alsof het niet aan de concurrentie lag die beter is, maar helemaal aan mezelf omdat ik niet door die verzuring heen kon."