Gratis fietsreparatie voor medewerkers UU

Sinds gisteren is de mobiele fietsenmaker op pad. De komende drie maanden repareert de fietsreparatieservice Recyclebike op verschillende plekken fietsen in De Uithof zonder arbeidsloon te vragen.

Fietsenmaker Jos van Bentum staat samen met zijn vader enthousiast de klanten te helpen. Hij spreekt van een geslaagde eerste dag. “We hebben al meerdere reparaties gehad en ook een aantal fietsen verkocht. Er komen ook heel veel nieuwsgierige mensen langs om te kijken wat we aan het doen zijn.”

De komende drie maanden kunnen medewerkers van de UU, HU en UMC Utrecht gratis hun fiets laten repareren op verschillende plekken in De Uithof. Het kost alleen geld als er nieuwe onderdelen nodig zijn. Een lekke band wordt bijvoorbeeld gratis gerepareerd, maar als de hele band vervangen moet worden betaal je de onderdelen. Studenten moeten gewoon betalen voor de service.

Eerdere jaren stond het bedrijf ook al op De Uithof, maar nu is het toch anders. De fietsenmakers hebben nu een speciale aanhanger waar reparaties in gedaan kunnen worden. “We hebben er dit jaar echt een apart bedrijfje van gemaakt. Een soort mobiele fietsenmaker.“

Daarnaast heeft Jos ook een hele rits fietsen te koop voor 95 euro. Deze zijn gemaakt van zwerffietsen die bij het gemeentedepot blijven liggen. “Die kopen wij over en van de goede onderdelen maken wij weer een nieuwe fiets.”

De service is opgezet door het platform Beter Bereikbaar Utrecht Oost, een samenwerking tussen de Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht, UMC Utrecht. Zij willen Rijnsweerd en De Uithof duurzaam bereikbaar houden en het fietsgemak bevorderen.

Waar is de mobiele fietsenmaker de komende maanden?

• 15 maart 2016, locatie Heidelberglaan 7 (Hogeschool Utrecht)
  • 16 maart 2016, locatie Genèvelaan naast The Basket 4 april 2016, locatie Heidelberglaan 7
  • 5 april 2016, UMC Utrecht (onder voorbehoud)
  • 6 april 2016 UMC Utrecht (WKZ) (onder voorbehoud)
  • 7 april 2016 locatie Princetonplein voor Buys Ballotgebouw, naast toegang fietsenstalling Koningsbergergebouw
  • 9 mei 2016 locatie Heidelberglaan 7 (Hogeschool Utrecht)
  • 10 mei 2016: UMC Utrecht (onder voorbehoud)
  • 11 mei 2016: UMC Utrecht (WKZ) (onder voorbehoud)
  • 12 mei 2016, locatie Genèvelaan naast The Basket (Universiteit Utrecht)

Recyclebike is op elke locatie van 9:00 tot 16:00 te vinden. Ze voeren alleen reparaties uit die binnen dezelfde dag klaar kunnen zijn.

Tags: fiets