Groen licht voor plaatsing spaceboxen in Rijnsweerd

De gekleurde spaceboxen komen vanaf deze zomer in Rijnsweerd te staan. De gemeenteraad ging dinsdagavond akkoord met de verplaatsing van de studentenwoningen.

De spaceboxen krijgen een plekje op de parkeerplaats van Archimedeslaan 16, voor het voormalige hogeschoolgebouw waar nu al studenten wonen. Het is de bedoeling dat de gekleurde wooncontainers er 10 jaar komen te staan.

Daarmee komt een einde aan een maandenlange zoektocht naar een nieuwe locatie voor de woningen, die na de zomer wegmoeten uit De Uithof. Aanvankelijk zouden de spaceboxen geplaatst worden aan de Van Lieflandlaan, maar na heftig protest van de omwonenden werd dat plan geschrapt.

Ook in Rijnsweerd zijn de bewoners gekant tegen de komst van de spaceboxen, bleek onlangs. Omwonenden vrezen lawaai en vuil. Toch stemde een meerderheid van de gemeenteraad dinsdag in met plaatsing in Rijnsweerd.

Meer goed nieuws van het studentenhuisvestingsfront: de geplande herontwikkeling van het KPN-terrein aan de Burgemeester Fockema Andrealaan is weer een stapje dichterbij. Op het terrein moeten studenten- en starterswoningen komen.

De gemeente Utrecht heeft dinsdag een zogeheten Stedenbouwkundig Programma van Eisen (SPvE) vastgesteld. Bedoeling is dat er vanaf 2016, als KPN het terrein verlaat, begonnen wordt aan de ontwikkeling van circa 550 studentenwoningen en circa 250 starterswoningen in een campusachtige setting.