GroenLinks doet het goed in studiesteden

Stemlokaal in het Educatorium. Foto: DUB

Nederland maakt de dag naar de verkiezingen voor de Provinciale Staten de balans op. Nu vrijwel alle stemmen zijn geteld wordt duidelijk dat Forum voor Democratie de grote winnaar is. Als de Statenleden later dit jaar de leden van de Eerste Kamer kiezen, zal de partij van Thiery Baudet de grootste partij zijn met 13 zetels. Bij zijn overwinningtoespraak was Baudet direct kritisch over het hoger onderwijs. "Wij worden ondermijnd door de universiteiten", zei hij.

Toch was de overwinning van Forum in grotere steden met universiteiten en hogescholen minder eclatant. In de studiesteden Tilburg, Enschede, Rotterdam en Maastricht trok Forum de meeste stemmen (tot ruim 16 procent). In Maastricht deed bovendien ook de andere rechts-populistische partij het goed: 12,8 procent van de inwoners stemde op de PVV van Wilders. Daar staat tegenover dat in andere grote steden, zoals Utrecht, Nijmegen, Amsterdam en Groningen het aantal stemmen voor Forum relatief laag was.

De andere partij die goede zaken deed is GroenLinks. De partij kan  naar verwachting rekenen op 9 zetels in de Eerste Kamer in plaats van de huidige 4. In de studiesteden deed de partij van Jesse Klaver het bovengemiddeld goed. In Utrecht, Wageningen, Amsterdam en Nijmegen wist ze een kwart van de kiezers voor zich te winnen.

Over de hele linie behaalde behaalde GroenLinks in de studiesteden gemiddeld 16,6 procent van de stemmen, gevolgd door de VVD (12,7 procent), Forum voor Democratie (12 procent), D66 (11,8 procent) en de PvdA (9,9 procent).

*Update 25 maart 2019* Ook in de stembureaus in De Uithof is GroenLinks de grote winnaar geworden. In het UMC Utrecht stemde 36,2 procent voor GroenLinks, in het Educatorium ging zelfs 48,3 procent van de stemmen naar de partij van Jesse Klaver. Forum voor Democratie kreeg daar 3,3 procent van de stemmen.

Hieronder de uitslag in het Educatorium. Zie voor alle gegevens over de verkiezingen de website van de gemeente.

stemming.jpg

Bron: gemeente Utrecht