Groningen werkt aan wo-bachelor journalistiek

De Rijksuniversiteit Groningen wil in 2014 starten met de eerste wo-bacheloropleiding ‘media en journalistieke cultuur’. De arbeidsmarkt is misschien niet gunstig, maar dat geldt voor meer opleidingen, zegt letterendecaan Gerry Wakker.

De hele letterenfaculteit van Groningen gaat op de schop. Kleine talen zoals Fins en Hongaars  verdwijnen, studies worden samengevoegd en gedwongen ontslagen zijn niet uitgesloten. Wel is er volgens Wakker veel belangstelling voor een nieuwe bachelor die zich richt op de academische bestudering van media en journalistiek.

De universiteit heeft al een populaire minor Journalistiek, waar de bachelor bij aan zal sluiten. “Er is bij veel studenten behoefte aan deze opleiding”, zegt Wakker. Maar is er wel werk voor nog meer journalisten? “Op dit moment zijn de baankansen misschien niet zo groot, maar dat geldt in de huidige economische situatie voor heel veel bachelors, dus dat vind ik geen reden om het niet te doen.”

Bovendien leidt de bachelor volgens Wakker geen journalisten op, maar richt die zich op de academische bestudering van de media. Studenten die graag een meer praktische opleiding willen, kunnen terecht in het hbo of bij de master Journalistiek van de RUG. Deze opleiding biedt naast theoretische vakken ook veel praktijkonderwijs en een verplichte stage.

De nieuwe bachelor geeft overigens niet direct toegang tot de Groningse master; afgestudeerden moeten net als ieder ander de selectieprocedure doorkomen, aldus Wakker.

Het opzetten van de nieuwe bachelor wordt betaald met innovatiegelden en ontwikkelkosten van het college van bestuur. De vakgroep journalistiek zal extra mensen aannemen. “Met de huidige docenten kunnen we geen complete bachelor aanbieden.”

Voor de nieuwe opleiding daadwerkelijk van start kan, moet deze eerst worden goedgekeurd door de commissie doelmatigheid hoger onderwijs, die kijkt of er op de arbeidsmarkt wel behoefte is aan de nieuwe bachelor. Daarna moet ook accreditatieorganisatie NVAO goedkeuring geven.