Groningse wetenschappers in verzet tegen Gmail

De Rijksuniversiteit Groningen wil de e-mail van alle wetenschappers en studenten bij Gmail onderbrengen. Onderzoekers zetten de hakken in het zand: ze vrezen dat het Amerikaanse bedrijf gevoelige informatie in handen krijgt.

De Groningse universiteit wil tonnen besparen door alle e-mail over te zetten, schrijft de Volkskrant vanochtend. Maar vier onderzoeksgroepen van de faculteit wiskunde en natuurwetenschappen eisen een alternatief. Ze zijn bang dat patenteerbaar onderzoek uitlekt, maar hebben ook meer algemene privacy bezwaren. Google analyseert op grote schaal mailgegevens om aan adverteerders te verkopen. Bovendien kan de Amerikaanse overheid bekijken wat er op de servers wordt bewaard.

Medewerkers die echt niet willen overstappen konden bezwaar aantekenen, schrijft de digitale Universiteitskrant van de RUG. Als ze ‘gegronde bezwaren’ hebben, mogen ze nog een jaar gebruik maken van de huidige servers. Ondertussen wordt er naar een alternatief gezocht.

De RUG is niet de enige onderwijsinstelling die voor Google kiest. Volgens de Volkskrant zijn elf hogescholen en universiteiten de afgelopen jaren al overgestapt.

De UU was vier jaar geleden na de Open Universiteit de tweede universiteit die besloot Gmail in te zetten. Dat geldt vooralsnog overigens alleen voor de mailadressen van studenten. Medewerkers hebben nog steeds een universitaire mailservice. Ook in Utrecht klonken destijds bezorgde geluiden. In een evaluatie in 2011 toonden studenten zich echter tevreden over de overstap.