Groot-Brittannië mort over buitenlandse studenten

Als het aan de Britse minister van Binnenlandse Zaken ligt, moeten straks alle buitenlandse studenten het land verlaten als ze zijn afgestudeerd. Eenmaal thuis kunnen ze dan opnieuw een visum aanvragen. Maar het plan stuit op verzet van haar eigen partij.

Elk jaar kiezen 121.000 mensen van buiten Europa voor een studie in Groot-Brittannië, maar slecht 51.000 vertrekken weer als ze hun diploma op zak hebben. Geen wenselijke situatie, hield minister Theresa May van Binnenlandse Zaken het Britse parlement deze week voor. Als ze niet ingrijpt, komen er volgens haar straks jaarlijks 600.000 niet-EU studenten naar Groot-Brittannië. May wil dat alle afgestudeerden eerst Groot-Brittannië verlaten, waarna ze vanuit hun eigen land een werkvisum kunnen aanvragen.

Zowel parlementariërs van May’s eigen conservatieve partij als van de Labour Party bleken kritisch, meldt de Britse krant The Guardian. Ook universitair bestuurders liepen te hoop tegen het plan, net als de vooraanstaande investeerder en zakenman James Dyson, bekend van zijn innovatieve stofzuiger.

Volgens de Financial Times is het plan inmiddels getorpedeerd door de top van de Conservative Party. De huidige regels blijven gewoon van kracht, zou een bron binnen de partij gezegd hebben. Afgestudeerden mogen blijven als ze een baan vinden waarmee ze minstens 24.000 pond per jaar verdienen.

Ondertussen doet Nederland juist erg zijn best om meer buitenlandse studenten aan te trekken en afgestudeerden aan Nederland te binden. In 2012 berekende het Centraal Planbureau dat buitenlandse studenten de schatkist miljoenen opleveren, waarna de aanvankelijke scepsis als sneeuw voor de zon verdween.

In 2013 nam minister Bussemaker van Onderwijs het voortouw voor een actieplan met de titel ‘Make it in the Netherlands’. Buitenlandse studenten moeten tijdens hun opleiding een betere band met Nederland opbouwen, vindt ze. Het moet makkelijker worden om een cursus Nederlands te volgen of stage te lopen. Ook de toelatingsprocedures kunnen wellicht soepeler.

Frankrijk besloot in december dat buitenlandse studenten meer dan welkom zijn. Hun opleiding kost jaarlijks drie miljard euro, maar daar bleken 4,65 miljard aan inkomsten tegenover te staan.