Groot studentencomplex in Leidsche Rijn

Vlakbij het nieuwe station van Leidsche Rijn komen permanente studentenwoningen, in het groene deel langs het kanaal komen tijdelijke studentenwoningen

Over een paar jaar wonen er circa 250 studenten op loopafstand van station Leidsche Rijn. Met de trein en de tram zitten ze zo in De Uithof, zegt de Utrechtse wethouder voor wonen Gilbert Isabella.

In het nieuwe stadsdeel bleek  in het gebied dat te boek staat als ‘Leidsche Rijn Centrum Noord’ nog ruimte om woningen in te plannen. “Omdat Utrecht zo’n tekort aan kamers heeft en er in Leidsche Rijn dus nog plek is, is besloten om hier 250 studentenwoningen te bouwen”, zegt wethouder Isabella. Eerder werd bekend dat in Leidsche Rijn 500 tijdelijke kamers komen nabij muziekcentrum Vredenburg (de Rode Doos) in de wijk Overtuin.

Volgens Isabella is het centrum van Leidsche Rijn aantrekkelijk voor studenten. Het treinstation is dichtbij en met het openbaar vervoer zit je volgens de wethouder in 4 minuten op het Centraal Station waarna je zo in De Uithof bent. Zeker wanneer de sneltram tussen CS en De Uithof gaat rijden in 2018. Ook het centrum is snel bereikbaar via de Gele Brug die Leidsche Rijn verbindt met  de Vleutenseweg in Lombok. In de nabijheid van de woningen komen bovendien horecavoorzieningen, een theater, een bioscoop en supermarkten. Het plan is om het hele centrum van Utrechts jongste wijk te voorzien van gratis wifi.

Wanneer de studenten hun intrek kunnen nemen in de kamers van dit centrum, is nu nog niet precies te zeggen, maar 2015 zou haalbaar kunnen zijn. “Het plan is er nu, maar we weten nog niet wie er wil gaan bouwen”, zegt wethouder Gilbert Isabella. “In 2014 moet meer bekend zijn.” Wel is duidelijk dat de 250 permanente woonplekken in Leidsche Rijn-stijl worden gebouwd, zegt Isabella. “Hoogwaardige bouw. En zoals alle woningen in het centrum van Leidsche Rijn worden ze gebouwd boven een winkellaag."

Tijdelijke woningen
Halverwege 2014 kunnen studenten hun intrek al nemen in de 500 tijdelijke woningen in de wijk Overtuin. Dat  hoeven geen containerwoningen te worden zoals die van spaceboxencomplex La Capanna, zegt Isabella. “Er zijn verschillende voorstellen van een aantal geïnteresseerde partijen binnengekomen. Er zitten echt hele mooie ontwerpen bij zoals twee-onder -een-kaphuisjes die volledig prefab zijn. Ook zijn er voorbeelden voorbij gekomen van kleine units voor 4 of 6 personen. Binnenkort moeten we een keuze maken. Het zou leuk zijn als we wat variatie kunnen aanbrengen. Het zijn dan wel tijdelijke woningen, maar ze blijven er toch minstens 10 jaar staan.” Praktisch is dat de tijdelijke woningen vlakbij een nog aan te leggen fietsbrug komen. Deze brug die Leidsche Rijn met de wijk Oog in Al verbindt, moet in 2016 klaar zijn.

Enig geroezemoes is ontstaan, over de Skaeve Huse voor begeleid wonen, die in de nabijheid van de studentenwoningen worden gebouwd. “Wij vonden dat een mooie combinatie. De studentengemeenschap is sociaal en studenten zijn wel wat gewend. Het gaat ook maar om 7 kleine vrijstaande onopvallende huisjes met een woning voor de begeleiding. Het kan voorkomen dat een bewoner ’s avonds laat op straat gaat schreeuwen, maar wij gaan er vanuit dat studenten daar niet van schrikken en ook wel eens herrie maken op straat. Bovendien staan de twee typen woningen wel in dezelfde wijk, maar niet naast elkaar. Het is jammer dat de Skaeve Huse geassocieerd worden met de term aso-woningen.”

Bij zijn aantreden in juni 2010 beloofde wethouder Isabella het aantal studentenkamers en starterswoningen met 4000 uit te breiden.