Grotere kamers per vierkante meter goedkoper

De huurprijzen van particuliere studentenkamers zijn het afgelopen jaar met 12,5 procent gestegen. Maar de aangeboden kamers waren gemiddeld achttien procent groter. Per saldo daalde prijs per vierkante meter.

Vanochtend meldde de Volkskrant dat studentenkamers in de eerste maanden van dit jaar gemiddeld 403 euro per maand kosten. In dezelfde periode een jaar eerder was dat 358 euro. Een stijging van 12,5 procent, aldus de krant, die zich baseerde op cijfers van Kamernet.

Maar uit de cijfers van Kamernet, de grootste kamerbemiddelingssite van Nederland, blijkt ook dat het oppervlak van de aangeboden studentenkamers groter is dan vorig jaar. De gemiddelde afmetingen stegen met ruim achttien procent naar 21,58 vierkante meter. Zo bekeken daalde de prijs per vierkante meter met vijf procent naar 18,86 euro.

Of de gemiddelde oppervlakte en huurprijs per regio verschillen, is niet duidelijk. De cijfers zijn niet uitgesplitst naar studentensteden. Dat gebeurt wel in het rapport dat Kamernet volgende maand uitbrengt.

Tags: huur