Haagse Hogeschool wijst zeven studenten de deur

Vanwege tentamenfraude zijn zeven studenten definitief van de Haagse Hogeschool gestuurd. De instelling heeft aangifte gedaan van tentamendiefstal.

Het Openbaar Ministerie doet op dit moment onderzoek naar tentamenfraude bij de Haagse Hogeschool, schrijft minister Bussemaker in antwoord op Kamervragen. Daaruit moet blijken of studenten honderden tot duizenden euro’s hebben betaald voor tentamens. In het lopende onderzoek is al wel gebleken dat zeven studenten voorkennis hadden over hun toetsen. Zij mogen niet meer aan de Haagse Hogeschool studeren.

Het balletje ging rollen toen Omroep West in februari schreef over gestolen toetsen bij ict-opleidingen. Onderzoek naar dat verhaal leverde niets op, maar in juli toonde dezelfde omroep aan dat tentamens op bestelling te krijgen waren. Hetzelfde onafhankelijke recherchebureau dat het onderzoek naar de ict-opleidingen uitvoerde, neemt nu het hele tentamenproces aan de hogeschool onder de loep.

Op de uitkomsten van beide lopende onderzoeken kan Bussemaker niet vooruit lopen, maar ze gaat ervan uit dat de Haagse Hogeschool “voortvarend aan de slag zal gaan”. Een aanvullend onderzoek van de Onderwijsinspectie vindt ze op dit moment niet nodig.