Handtekeningenactie voor behoud Diergeneeskundekantine

Foto: DUB. Diergeneeskundestudenten Kim (links) en Daphne ondertekenen de petitie

Universitair docent Karin Strijbis en onderzoeks- en onderwijsmedewerker Linda Heijmen-van Dijk zijn initiatiefnemers van de petitie. Ze vrezen dat met de kantine ook een sociale ontmoetingsplek binnen het Androclusgebouw verdwijnt. Volgens het tweetal zie je vaak dat mensen “even” iets uit de kantine halen en dan met collega’s of studenten neerstrijken aan een tafel. Als dat niet meer kan, dan vrezen zij dat mensen hun boterhammen achter de computer eten.

Oversteken naar Madame Jeanette geen oplossing
Volgens de plannen kunnen Diergeneeskundestudenten en -medewerkers uitwijken naar het kleinere Madame Jeanette op zo'n vijf minuten loopafstand van het Androclusgebouw, maar Heijmen-van Dijk en Strijbis zien dat niet als een echte oplossing. “Mensen zullen minder snel naar die kantine gaan omdat ze dan toch hun jas moeten aantrekken. Zeker als het koud is of regent. Daarbij is het daar veel kleiner, dus is het maar de vraag of je daar echt kunt zitten met elkaar.”

Het besluit om de Androcluskantine en zes andere eetplekken in de UU te sluiten, komt voort uit een analyse van de universitaire eetvoorzieningen. Daaruit bleek dat er “meer locaties zijn dan er geld te verdienen is”. Zo is volgens Merijn Smelt van het Facilitair Service Centrum, het best lopende product in het restaurant aan het Janskerkhof koffie. “Daar hoef je geen restaurant voor open te houden.” De universiteit is dan ook bang geen cateraar te vinden die dat wil doen als na 8 juli 2020 het contract met Sodexo afloopt.

'Jammer dat aanbesteding niet is afgewacht'
Strijbis en Heijmen-van Dijk snappen dat het voor cateraars niet interessant is om een verlieslijdende locatie open te houden. Maar ze vinden het wel jammer dat er naar hun weten niet is onderzocht of de Diergeneeskundekantine in een andere vorm wel winstgevend had kunnen zijn. Zo denken ze dat een minder breed assortiment, zou resulteren in minder kosten voor de cateraar. En dat de omzet ook omhoog zou gaan als de prijzen beter afgestemd zijn op de portemonnee van studenten.

De medewerkers vinden het daarom belangrijk om met de petitie het signaal af te geven dat er wel behoefte is aan een kantine annex ontmoetingsplek. De handtekeningenlijst bij de kantine is inmiddels al ruim tweehonderd keer ondertekend. “En dat terwijl het vorige week herfstvakantie was en deze week tentamenperiode.” Inmiddels is de petitie ook online te ondertekenen. Strijbis en Heijmen-van Dijk willen de petitie in de week van 4 november aanbieden aan Merijn Smelt van het Facilitair Service Centrum.