Happietaria na twee jaar weer open: eten voor het goede doel

Happietaria weer up and running, foto DUB

Twee jaar lang kon Happietaria geen restaurant runnen vanwege de coronamaatregelen, maar dit jaar zijn de deuren weer open gegaan. Happietaria vond onderdak bij Kaffeetaria in de buurt van station Vaartsche Rijn waar ze op 22 februari de deuren openden. Happietaria is een initiatief van studenten die ruim een maand een restaurant runnen om geld op te halen voor een goed doel. Van de keuken tot in de bediening werken studenten op vrijwillige basis. Sponsoren zorgen voor het eten zodat zoveel mogelijk van het verdiende geld naar het goede doel kan.

Met het studentenrestaurant wordt dit keer geld opgehaald voor de jeugd van Haïti in de regio Belle-Anse. Het geld gaat naar een project waarmee duizenden jongeren een agrarische-business opleiding aangeboden krijgen. Ze leren sparen en een bedrijf oprichten. Ook krijgt iedere jongere een vierkante meter grond om mee te starten. Dit doel is gekozen omdat het land de laatste jaren veel politieke onrust heeft gekend en door natuurrampen is geteisterd.

Het pand waar Happietaria dit jaar is gevestigd is van Kaffeetaria aan de Saffierlaan. De eigenaren boden hun pand aan omdat ze het initiatief van de studenten graag wilden steunen. Normaals is Kaffeetaria tot 17 uur open, maar nu sluiten ze iets eerder, zodat de vrijwilligers zich goed kunnen voorbereiden voordat het restaurant om 17.30 uur de deuren opent. Happietaria is geopend van dinsdag tot en met zaterdag met op donderdag een borrelavond. Ook zijn er live-optredens en thema-avonden. Er zijn tafeltjes voor twee. maar een heel dispuut kan ook aanschuiven.

Happietaria maakt onderdeel uit van stichting Tearfund, een organisatie die met godsdienstige blik verschillende projecten organiseert om geld op te halen voor armen. De afgelopen twee jaar kon er door de coronamaatregelen geen restaurant komen maar zijn borrelpakketten gemaakt. Het Utrechtse Happietaria Management Team (HMT) kan nog vrijwilligers gebruiken om het restaurant te runnen.

Onze verslaggever Menke Leber nam er een kijkje en maakte er een radio-item van: "Leuk om uit eten te gaan, nog leuker als het voor een goed doel is."