Hbo bepleit milder leenstelsel

Een milder leenstelsel zal het hoger onderwijs toegankelijk houden voor kinderen uit arme gezinnen, stelt collegevoorzitter Ron Bormans van de Hogeschool Rotterdam. De Vereniging Hogescholen steunt zijn pleidooi.

Bormans schreef erover in het tijdschrift HO Management. Voorzitter Thom de Graaf van de Vereniging Hogescholen noemt het een “uitstekend artikel” en spreekt van “het echte en eerlijke verhaal over het leenstelsel”.

Het kabinet wil voor alle studenten de basisbeurs schrappen, maar Bormans vindt dat onverstandig. Het leenstelsel zal een drempel opwerpen voor kinderen uit armere gezinnen, vreest hij. Daarom zouden alleen kinderen van rijkere ouders hun basisbeurs moeten verliezen.

Zo zoekt hij een middenweg in een debat dat momenteel nogal zwart-wit is. In de kabinetsplannen verliezen alle studenten hun basisbeurs, ook de arme studenten. Tegenstanders van het leenstelsel willen de basisbeurs helemaal intact houden, ook voor rijke studenten.

In de versie van Bormans levert het leenstelsel geen achthonderd miljoen euro op, maar zo’n 450 miljoen euro. Dat is volgens hem niet erg, want de opbrengst van het leenstelsel heeft “een wat onduidelijke bestemming”, namelijk ‘investeren in het onderwijs’. “Behoud van een brede toegankelijkheid is een uitstekende investering in het onderwijs”, aldus Bormans.

Als studeren duurder wordt, zullen sommige jongeren zich laten afschrikken en geen studie gaan volgen. De vraag is hoeveel dat er zullen zijn. Volgens berekeningen van de Vereniging Hogescholen verliest het hbo uiteindelijk zo’n 15.000 studenten als de plannen van het kabinet doorgaan. Het Centraal Planbureau denkt dat het er slechts 10.000 zullen zijn.

Ook bij de studentenbeweging blijkt Bormans een snaar te raken. “Het leenstelsel dat het kabinet voorstelt is niet de enige mogelijkheid. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden”, zegt secretaris Renée van der Ploeg van het Interstedelijk Studenten Overleg. “Bormans’ voorstel zou ook goed onderzocht moeten worden.”