Hbo: meer diploma’s, minder uitval in coronatijd

Foto Pixabay

Iedereen weet hoe de coronacrisis erin hakte vanaf maart 2020. Opeens kregen studenten voornamelijk online les en mochten ze niet meer naar hun hogeschool of universiteit komen. Hoe moest het verder?

Uit het studiesucces van studenten van de Universiteit Utrecht blijkt dat in periode 1 meer studiepunten in het eigen examenprogramma werd gehaald dan voorgaande jaren. Ook de studenten met een aangehouden bindend studieadvies doen het beter qua studiepunten en het aantal februaristakers ligt lager. Dit beeld werd voor de zomer ook al gezien en eveneens lag het gemiddelde cijfer van tentamens hoger.

Uit de nieuwste cijfers van de Vereniging Hogescholen blijkt nu ook dat de hbo-studenten het in deze coronatijd geod doen. Slechts 11,3 procent van de eerstejaars hbo-studenten is uitgevallen in collegejaar 2019 - 2020. In voorgaande jaren was de uitval meer dan 15 procent.

Een voor de hand liggende verklaring is dat hogescholen afgelopen jaar het bindend studieadvies hebben opgeschort. Daardoor zijn meer studenten binnenboord gebleven dan anders.

Daarvan profiteerden met name de eerstejaars die met een mbo-diploma naar het hbo gingen: slechts 14,7 procent van hen is gestrand, tegen 20,9 procent het jaar ervoor. De vraag is natuurlijk hoe het in latere studiejaren met hen zal gaan.

© HOP. Bron: Vereniging Hogescholen.

Ook bij afstudeerders heeft corona – in de statistieken – voor weinig vertraging gezorgd. Afgelopen studiejaar behaalden iets meer hbo-studenten hun bachelordiploma, al scheelt het niet bijster veel. Het studiesucces ging in de crisis dus omhoog in plaats van omlaag.

Vijf jaar na aanvang van hun opleiding heeft 51,9 procent het hbo-bachelordiploma op zak, en dat is net iets meer dan in de lichting ervoor (50,3 procent). Ook het studiesucces na acht jaar is gestegen: van de lichting die in september 2012 aan het hbo is begonnen, heeft uiteindelijk 68,4 procent een diploma behaald, tegen 67,5 procent in de lichting ervoor. Dat klinkt niet als een groot verschil, maar op pakweg 100.000 eerstejaars gaat het toch om honderden studenten met of zonder diploma.

Mannen en vrouwen
Van de mannen komt 42 procent binnen vijf jaar over de eindstreep en 61,2 procent binnen acht jaar. Vrouwen studeren veel beter: 61 procent is al binnen vijf jaar klaar en 74,9 procent redt het binnen acht jaar.

© HOP. Bron: Vereniging Hogescholen.