Hbo sterker uit crisis gekomen, vindt Bussemaker

De affaire bij de Hogeschool Inholland heeft uiteindelijk het hele hbo sterker gemaakt. Dat zei minister Bussemaker vandaag bij de opening van het hogeschooljaar.

In de zomer van 2010 stelde een affaire bij de Hogeschool Inholland het hele hbo in een kwaad daglicht. Studenten bleken via een dubieuze afstudeerroute ten onrechte een diploma te hebben gekregen. Ook was er gedoe over declaraties van de bestuurders.

Juist bij deze hogeschool opende Bussemaker het nieuwe hbo-jaar. Volgens haar heeft Inholland de afgelopen jaren “een soort wedergeboorte doorgemaakt”.

Ook de rest van het hbo is sterker uit deze crisis gekomen. “Nadat de rook was opgetrokken, zijn álle hogescholen zich meer bewust geworden van hun verantwoordelijkheid richting studenten en de samenleving”, aldus Bussemaker.

Volgens haar is het “niet vanzelfsprekend” dat het zo gegaan is. “De balans had voor Inholland net zo goed door kunnen slaan naar de andere kant. Maar dat is niet gebeurd.” Ze meent dat collegevoorzitter Doekle Terpstra het verschil heeft gemaakt. “De KNSB heb je verlaten, maar gelukkig ben je bij Inholland gebleven.”

Terpstra was in de jaren voor 2010 voorzitter van de HBO-raad, de werkgeversvereniging van hogeschoolbestuurders. Toen de bom bij Inholland barstte, stapte hij over naar de hogeschool om er orde op zaken te stellen.

Hij was blij met de komst van Bussemaker naar zijn hogeschool, zei hij in zijn eigen toespraak: “Wij beschouwen dat als een statement.”

Er is geen hogeschool die zoveel te verduren heeft gekregen als Inholland, aldus Terpstra. Door de negatieve publiciteit daalde het aantal studenten enorm. Zo’n 700 medewerkers moesten vertrekken en het leed is nog niet geleden: “Dit jaar zullen we opnieuw afscheid moeten nemen van een fors aantal collega’s.”

Maar de weg omhoog is ingeslagen. Dit studiejaar hebben zich aanzienlijk meer studenten aangemeld, aldus Terpstra, en het onderwijs is beter dan voorheen. “We zullen ongetwijfeld nog geen sprong maken in de Keuzegids, maar we merken in alle opzichten dat studenten de aangetrokken kwaliteitsteugels respecteren.”

In het najaar velt kwaliteitsbewaker NVAO een definitief oordeel over de opleidingen Media & Entertainment management en Commerciële Economie, waar “al het gedoe” in 2010 was begonnen. Als de twee opleidingen worden goedgekeurd, kan “nagenoeg letterlijk de vlag uit”, aldus Terpstra.