Headhunters jagen op nieuwe collegevoorzitter

De Universiteit Utrecht heeft het headhuntersbureau Van der Kruijs opdracht gegeven een geschikte opvolger voor collegevoorzitter Yvonne van Rooy. Van Rooy neemt al op 3 september afscheid.

In het profiel voor de nieuwe collegevoorzitter staat dat de universiteit zoekt naar een ervaren bestuurder met affiniteit met de wetenschap en de universiteit. De opvolger moet internationaal goed op de hoogte zijn en vooral de weg binnen Europa goed kennen.

Daarmee zoekt de universiteit iemand die min of meer aan het profiel voldoet van de huidige collegevoorzitter. De voorzitter moet dan ook bij voorkeur een vrouw zijn.

Van Rooy vertrekt vroeger dan gedacht. Zij zou de universiteit in december verlaten om dan voorzitter te worden van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen. Maar deze zomer is besloten dat ze al in september de universiteit zal verlaten. Het afscheid van Van Rooy staat nu gepland bij de opening van het academisch jaar op 3 september.

Volgens Van Rooy is een vroeg vertrek beter. Als iemand weggaat, is het voor de organisatie niet duidelijk waar die nog op aanspreekbaar is, zegt ze. Ze zal nog wel de universiteit vertegenwoordigen tijdens een reis naar Taiwan en blijft zich inzetten voor fondswerving bij het alumnifonds.

Het college van bestuur heeft de taken van Van Rooy onderling herverdeeld. Ook Joop Kessels, directeur van de Universitaire Bestuursdienst, neemt enkele taken op zich.

Het is de bedoeling dat de headhunters begin september voldoende kandidaten gespot hebben. Die zullen op gesprek komen bij een sollicitatiecommissie onder voorzitterschap van Emmo Meijer, de voorzitter van de Raad van Toezicht.

Afhankelijk van de opzegtermijn verwacht de universiteit rond januari weer een nieuwe collegevoorzitter in dienst te hebben.