Helft hbo-studies schrapt numerus fixus

Tientallen hbo-opleidingen die hun studenten dit jaar nog aan de poort selecteerden, gaan dat volgend jaar niet meer doen. Dat meldt de nieuwe Keuzegids die vandaag is verschenen.

De scherpe daling is geen toeval, denkt de redactie van de Keuzegids. Door een wetswijziging mogen onderwijsinstellingen met een beperkt aantal plaatsen hun studenten in 2017 niet meer via een loting toelaten. Ze moeten dan al hun studenten individueel selecteren.

Studenten moeten zich voor 15 januari aanmelden. En om hun de kans te geven zich goed voor te bereiden, moeten onderwijsinstellingen al in de zomer bekendmaken hoe deze selectie precies in z’n werk gaat.

Zo’n zorgvuldige selectieprocedure kost veel tijd. Verder blijkt achteraf dat de numerus fixus vaak niet nodig was: veel hbo-opleidingen met een studentenstop kwamen niet eens vol. Allemaal redenen waarom 45 procent van de hbo-opleidingen nu afziet van een numerus fixus.

Bij de Hogeschool Utrecht daalt het aantal fixus-opleidingen van 27 naar elf in 2017. De Hogeschool van Amsterdam is nog rigoureuzer: daar hebben straks nog maar vier opleidingen een studentenstop, tegenover dertien dit jaar.

Mogelijk speelt ook een rol dat minister Bussemaker steeds kritischer is over selectie aan de poort. Universiteiten en hogescholen moeten daar terughoudend in zijn en toegankelijk blijven, waarschuwde ze bij de opening van het academisch jaar.

Het Interstedelijk Studenten Overleg is blij met het nieuws. “Studenten moeten zoveel mogelijk vrij zijn de opleiding te kiezen die zij het liefst willen volgen”, zegt voorzitter Jan Sinnige. “Dat leidt tot eerlijke kansen. Daar dienen zo min mogelijk drempels voor opgeworpen worden.”

Vooral medische opleidingen als verpleegkunde en fysiotherapie hebben een numerus fixus. Kunst- en sportopleidingen stellen altijd al aanvullende eisen aan studenten: daar ligt de aanmeldingsdeadline later dan januari.