'Helft practicumzaal leeg door treinstoring'

Foto: ProRail.

Treinstoringen zorgden de afgelopen tijd bij veel opleidingen tot logistieke kopzorgen. Moet je belangrijke practica inhalen of hebben studenten gewoon pech?

Twee keer deze maand stond Farmacie-docent Herre Talsma voor een halflege practicumzaal. De eerste keer bij de start van het derde blok, de tweede keer afgelopen maandagmorgen.

Reden: treinstoringen bij de NS. Maandag was het weer eens raak: door de defecte bovenleiding reden er 's ochtends nauwelijks treinen van en naar Utrecht.

Zonde, zo'n halflege collegezaal. Een practicum voorbereiden kost immers tijd en geld, en de practicaruimtes liggen niet voor het oprapen. En balen voor de studenten: het practicum is eigenlijk onmisbaar als je volgende practicum goed wilt begrijpen.

"Hoe moet ik hier mee omgaan?", vroeg Talsma maandagmiddag in een vergadering van de universiteitsraad. Het practicum later deze week inhalen of niet? "Aan de ene kant vraag ik voortdurend om verlichting van de werkdruk, maar ik vind het onrechtvaardig om tegen studenten te roepen: je had maar moeten zorgen dat je er was."

Een ander probleem: vind maar eens practicumzaal op zulke korte termijn. Talsma: "De planning zit helemaal dicht. Als ik het morgen inhaal, dan zit ik in het verkeerde tijdslot. Als we het woensdag doen, dan moeten we een ander college verplaatsen en moeten studenten zaterdag terugkomen en dan hebben ze geen ov-vergunning of wat dan ook."

Rector Bert van der Zwaan had geen kant-en-klare oplossing paraat. "Ik kan op dit moment weinig meer zeggen dan: laten we met elkaar een creatieve en passende oplossing zoeken."

Studenten mogen niet de dupe worden van de treinstoring, zei Van der Zwaan. "Hier is sprake van aantoonbare overmacht, dus dit mag niet verhaald worden op studenten."

Talsma vroeg nog of er garanties te krijgen waren van overheden om te zorgen dat studenten op tijd op de universiteit zijn. Dat leidde tot enige hilariteit in de raadszaal. Van der Zwaan: "De staatssecretaris zal ons niet genegen zijn om ons garantie te geven voor het op tijd rijden van de treinen."