Hernieuwde onderwijskeuring Bedrijfseconomie

De keuring van de opleiding Bedrijfseconomie van Avans Hogeschool moet geheel of gedeeltelijk worden overgedaan. Het panel van deskundigen is vervangen nadat bleek dat de voorzitter niet onafhankelijk was.

Deskundigen die in opdracht van accreditatieorganisatie NVAO opleidingen keuren, moeten vooraf verklaren dat ze bijvoorbeeld geen werk doen voor zo’n opleiding en geen familie hebben voor wie dat geldt. Tijdens de beoordeling van de deeltijdopleiding Bedrijfseconomie van Avans Hogeschool werd echter duidelijk dat een familielid van de voorzitter af en toe voor Avans werkt.

Website Punt van de hogeschool meldt dat collegevoorzitter Paul Rüpp dit meteen heeft aangekaart bij de NVAO, “al is het allemaal redelijk onschuldig”. De NVAO besloot daarop dat er een nieuw panel moest komen. Dit mag zelf inschatten welke onderdelen van het visitatieonderzoek over moeten. Bedrijfseconomie telt vier varianten bij Avans, die allemaal gekeurd worden.

Een woordvoerder van de NVAO juicht het toe dat Avans Hogeschool de kwestie gemeld heeft en de onafhankelijkheid van het oordeel vooropstelt. Ze noemt het voorval uitzonderlijk.