Het zijn maar geruchten, zegt Hogeschool Utrecht

Trucs om medewerkers te ontslaan en te hoge beloningen voor ingehuurde managers? Het zijn allemaal geruchten, zegt het bestuur van de Hogeschool Utrecht over een artikel in NRC Handelsblad.

Het rommelt al een tijdje aan de Hogeschool Utrecht. Vorig jaar stapte de voltallige personeelsraad van de afdeling diensten op uit onvrede met de gang van zaken. Eerder keurde de  medezeggenschap tot drie keer toe de begroting van 2015 af.

De hogeschool wil minder geld besteden aan ondersteunend personeel en meer aan het onderwijs zelf. Bovendien snijdt de hogeschool in de kosten van gebouwen. Maar de overgang gaat niet gemakkelijk.

Dit weekend schreef NRC Handelsblad over de onvrede onder het personeel. Er zouden geen gedwongen ontslagen hoeven vallen, dacht het bestuur, en het personeel van de afdeling diensten zou door ‘natuurlijk verloop’ moeten krimpen. Maar dat lukte niet.

Daarom kwamen er managers van buiten (“mannen in pakken”) en werden chefs aangespoord om in de jaarlijkse functioneringsgesprekken vijf procent van hun personeel een onvoldoende te geven, aldus NRC. Na twee onvoldoendes zou ontslag volgen. Daar heeft het college van bestuur vorig jaar alsnog iets aan veranderd.

Het bestuur werpt de verwijten van NRC Handelsblad verre van zich, al erkent het wel “het ongemak van deze veranderingen”. “Het zijn ingrijpende veranderingen die tijd kosten, iedereen raken en die pijn kunnen doen”, aldus een verklaring op de website.

Gevraagd naar die onvoldoendes in functioneringsgesprekken zegt een woordvoerder: “Nee, dat klopt niet. Dat is een misverstand, een gerucht. Het gaat allemaal via natuurlijk verloop. Als er sprake was van gedwongen ontslagen, dan zou het wel sneller gaan.”

Het bestuur schrijft er begrip voor te hebben “dat sommige medewerkers het verandertraject als pijnlijk hebben ervaren”. Maar er zouden andere tijden aanbreken: “We gaan de komende tijd oogsten, na een moeilijke periode van verandering.”