Hiep hiep hoera juni: dit hebben UU'ers bereikt

In het nieuwe bestuur van de GroenLinkse jongerenafdeling DWARS zitten vier UU'ers. Joëlle en Wouter staan linksachter, Casey staat rechtsachter en Miriam staat linksvoor, foto DWARS

1 juni
Hoogleraar Klinische Epidemiologie en huisartsgeneeskunde Arno Hoes is de nieuwe decaan van de faculteit Geneeskunde en vice-voorzitter van de Raad van Bestuur van het UMC Utrecht. Hij is sinds 2010 het hoofd van het Julius Centrum voor Gezondheidswetenschappen en Eerstelijnsgeneeskunde, wat voor het UMC nieuwe diagnose- en behandelmethoden onderzoekt. Hoes studeerde Geneeskunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en richt zich op diagnostiek, therapie en prognose van hart- en vaatziekten en op de methoden van klinisch onderzoek.

16 juni
De landelijke jongerenafdeling van GroenLinks, Dwars, heeft een nieuw bestuur gekozen. Maar liefst vier van de zeven leden studeren aan de UU. Biologiestudent Wouter Ubbink wordt de nieuwe voorzitter, Miriam Shaw (Spaanse Taal & Cultuur) wordt international secretaris, Joëlle Canisius (Onderwijswetenschappen) gaat over scholing en activiteiten en student Algemene Sociale Wetenschappen Casey Disco over organisatie en leden. Wouter zat al in het landelijk bestuur als vicevoorzitter en politiek secretaris. Casey en Miriam zaten in het bestuur van Dwars Utrecht. De nieuwe bestuursleden beginnen op 1 juli.

17 juni
Twee Utrechtse studenten zijn genomineerd voor een Echo-award: Simone Aumaj en Zahraa Attar. De Echo Awards van Expertise Centrum Diversiteitsbeleid zijn prijzen voor veelbelovende niet-Westerse studenten om de multiculturele samenleving te vieren. Simone volgt de research master Gender Studies en is genomineerd door Sandra Ponzanesi omdat zij zich binnen en buiten de universiteit inzet voor diversiteit en inclusie. Zahraa is aangemeld door Marijana Marelj en Elma Blom en heeft de research master Linguistics gedaan. Zij is een Syrische vluchteling en wil met haar onderzoeken de kansenongelijkheid in het Nederlandse onderwijs verkleinen. De vier winnaars krijgen een volledig verzorgde zomercursus aan de Universiteit van California in Los Angeles. Op 26 september horen Simone en Zahraa of ze een prijs hebben gewonnen.

Dalal Ghanim (bachelorstudent Farmacie) is genomineerd voor de UAF-Award. Deze prijs is voor vluchtelingen die opvallende prestaties leveren en zich inzetten voor de samenleving. Ghanim zet zich in voor de Yezidi's en ontving in maart een Rosannabeurs. De jury koos Dalal om haar doorzettingsvermogen, motivatie en maatschappelijke betrokkenheid. Het UAF helpt vluchtelingen een plek te vinden op de arbeidsmarkt.

Elsken van der Wall (Geneeskunde) is gekozen tot Supervisor of the Year en Henri van Werkhoven (UMC) is Daily Supervisor of the Year. Een commissie van vier promovendi kozen de winnaars. In totaal zijn 26 (co-)promotors genomineerd door hun PhD-kandidaten, Van Werkhoven is door zeven kandidaten voorgedragen. Hij kreeg zijn titel omdat hij eerlijk, betrouwbaar, betrokken en toegankelijk is volgens zijn kandidaten. Van der Wall is gekozen omdat zij oprecht geïnteresseerd is in het persoonlijke leven van haar PhD-kandidaten. Elksen van der Wall (rechts) ontvangt haar prijzen voor Supervisor of the Year, foto Supervisor of the Year commissie.

​Henri van Werkhoven is Daily Supervisor of the Year, foto Supervisor of the Year commissie.

27 juni
Veel studenten en sportverenigingen zijn tijdens het Team Utrecht Sneakergala 2019 in sportcentrum Olympos in de prijzen gevallen. Maar liefst zeven studentsporters hebben een prijs in de wacht gesleept. Bart Vlasblom van volleybalvereniging Protos is de beste mannelijke sporter, Morgan Martell van ijshockeyvereniging The Buccaneers is de beste sportvrouw, Victor Trouw van Protos en Olympus is de beste trainer, David Bos (rugbyvereniging U.S.R.S.) en Sandra Daams van STUdance mogen zichzelf de knapste man en vrouw noemen, Sterren Kolsteeg van volleybalvereniging Van Slag is de beste barvrouw en Koen van den Helder (V.V. Van Slag) kreeg de prijs voor beste vrijwilliger. De prijs voor beste vereniging ging ook naar Van Slag en Heren 1 van Protos zijn gekozen tot het beste team. De winnaars kregen een glazen award en een goodiebag.

28 juni
UMC Utrecht heeft een Diamant Award gewonnen van Talent naar de Top, een stichting die zich inzet voor een gelijke man-vrouwverhouding in leidinggevende functies en andere belangrijke posities. Dit heeft het UMC mede te danken aan het Elisabeth Steyn Parvé-programma, waarin vrouwelijke onderzoekers worden gemotiveerd om een succesvolle carriére in de wetenschap op te bouwen. Het programma is benoemd naar de eerste vrouwelijke hoogleraar fysiologische chemie in UMC Utrecht. PostNL, KPN en schoolbestuur Ons Middelbaar Onderwijs wonnen ook een Diamant Award.