Hockeygoud voor UU-studenten

Student Wijsbegeerte Marilyn Agliotti en student Economie Caia van Maasakker hebben vrijdagavond goud gewonnen met het Nederlands dameshockeyteam. Nederland was Argentinië met 2-0 de baas.

Voor Agliotti was het de tweede keer dat ze Olympisch goud in de wacht sleepte. In Beijing (2008) maakte ze ook al deel uit van het team dat toen de eerste plaats opeiste. Kort na dat toernooi begon ze met haar studie in Utrecht. Eerder was de speelster van Oranje Zwart in Eindhoven al met haar geboorteland Zuid-Afrika van de partij bij de Olympische Spelen. Agliotti speelde in Londen met een verdoving voor een voetblessure.

Economiestudente Caia van Maasakker won voor de eerste keer Olympisch goud. Zij ging aanvankelijk mee als reserve naar de Olympische Spelen, maar kwam toch in actie nadat UU-alumna Willemijn Bos geblesseerd moest afhaken.

Eerder legden drie oud-studenten van de UU al beslag op een bronzen medaille in de Vrouw Acht. Anne Schellekens en Roline Repelaer van Driel van Triton en Claudia Belderbos van Orca waren succesvol. Zaterdagavond komt UU-alumnus Roderick Weusthof nog in actie tijdens de hockeyfinale van de mannen.

Bij de vorige Spelen in Beijing vielen –Agliotti nog niet meegerekend- ook twee Utrechtse studenten in de prijzen. Destijds was er goud voor waterpoloster AletteSijbring (Geneeskunde) en hockeyster Wieke Dijkstra (Bestuurs & Organisatiewetenschap).