Hoe jouw opleiding scoort in de NSE

Benieuwd of jouw studie inderdaad zo goed/slecht is als je denkt? Vanaf deze week kun je zien hoe je eigen opleiding het doet ten opzichte van vergelijkbare studies elders in Nederland. En of dingen beter of slechter gaan dan vorig jaar.

Via de studentensite kunnen Utrechtse studenten sinds donderdag een pdf downloaden met de resultaten van hun opleiding in de Nationale Studenten Enquête. Alle studenten ontvingen deze week een mail hierover.

Het overzicht maakt duidelijk hoe UU-studenten oordelen over verschillende aspecten van hun studie. Ook is te zien hoe de Utrechtse scores zich verhouden tot soortgelijke studies van andere universiteiten en tot de oordelen van het vorige jaar.

In totaal vulden 33,4 procent van de ruim 30.000 UU-studenten de NSE 2015 in. De tevredenheid van UU-studenten is in vergelijking met vorig jaar iets gestegen, net zoals bij de meeste andere universiteiten.

In 2014 gaven Utrechtse studenten hun opleiding gemiddeld een 3,97 op een vijfpuntsschaal. Dit jaar is dat een 4,02, een fractie lager dan het landelijke gemiddelde van 4,04.

Vooral de tevredenheid over de beschikbaarheid van werkplekken nam dit jaar toe. Het contact van de Utrechtse studies met de beroepspraktijk waarin studenten terecht hopen te komen, blijft nog een zorgenkindje.

Maar dat zijn de overall uitkomsten van de hele universiteit. Met de nieuwe overzichten wil de UU studenten laten zien hoe hun eigen opleiding scoort. De universiteit doet dit ook omdat veel studenten ontevreden zijn over de terugkoppeling van onderwijsevaluaties. In de NSE geven ze de universiteit daarvoor een laag cijfer: 2,95.

In het najaar wil de universiteit bijeenkomsten organiseren waarbij studenten en opleidingen in gesprek gaan over de NSE-resultaten.

Dergelijke initiatieven passen bovendien binnen de voorstellen die drie U-raadsleden onlangs lanceerden om de betrokkenheid van studenten bij hun studie te vergroten. De drie mochten dat plan donderdag aan minister Bussemaker presenteren.