Hoe ziet Utrecht er in 2040 uit?

Statements in de app Utrecht2040 Foto Charlotte Ballard

Het bewustzijn over duurzaamheid van studenten vergroten: dat is één van de doelen die universitair hoofddocent Karin Rebel voor ogen had toen ze de app Utrecht2040 samen met andere docenten en gamebedrijf IJsfontein ontwikkelde. Studenten van de faculteit Geowetenschappen gingen in teams op pad om diverse uitdagingen aan te gaan. “Al veel studenten hebben gebruik gemaakt van de app,” vertelt Rebel. “De feedback tot nu toe is positief.”

Zodra je je hebt aangemeld via de app krijg je eerst een aantal dilemma’s voorgeschoteld. De vraag luidt aldoor: ‘what would you rather do?’ of ‘what do you find more important?’ met daaronder twee mogelijke opties. Je kunt bijvoorbeeld kiezen of je geld wilt doneren aan Oxfam, of het strand wilt helpen opruimen. Deze ‘statements’ zijn gebaseerd op de ‘Sustainable Development Goals’ (SDG’s) die de Verenigde Naties hebben opgesteld. Op basis van je antwoorden op de dilemma’s wordt jouw profiel aangemaakt. Daar kun je zien hoe belangirjk deze goals voor jou zijn en hoeveel invloed jij denkt te hebben op deze goals. Het kan zijn dat je liever bezig bent met het bestrijden van armoede dan met het recyclen van afval.

Daarna kijk je een kort filmpje, een nano-talk, over bijvoorbeeld de inclusieve stad en ga je in groepjes de straat op om de stad van een andere kant te bekijken. Je kijkt naar de stad en bedenkt hoe het er in 2040 uit moet zien, door middel van challenges. Je wordt bijvoorbeeld gevraagd om een foto te maken van je grootste duurzaamheidshypocrisie met daarbij een passende oplossing om de situatie te verbeteren. Vervolgens kun je jouw foto’s in de app uploaden en die van anderen bekijken. Als afsluiting wordt er klassikaal gekeken naar de resultaten van het geüploade materiaal en wordt er gereflecteerd op je persoonlijke voortgang. Iedereen krijgt dan de kans om op basis van nieuwe ervaringen een SDG in het profiel te wijzigen, door het bijvoorbeeld meer of minder belangrijk te maken.

Lea Fuhrmann is student Global Sustainability Science en heeft tijdens haar introweken van de studie de app gebruikt. “Je denkt op een andere manier na over alledaagse plekken in de stad en je leert als nieuwe student Utrecht beter kennen.” Lea keek ook goed naar wat er allemaal werd gedeeld via de app. “Andere studenten hadden geweldige ideeën geüploadet. Iemand had nagedacht over lege daken midden in de stad waar je groente en fruit op zou kunnen verbouwen.” Lea had veel baat bij de dilemma’s die in de app werden voorgelegd. “Daarmee krijg je een goed inzicht in wat voor jou belangrijk is.”

De app is tot nog toe vier keer ingezet. In oktober hoopt Rebel de app nog twee keer te kunnen gebruiken bij studenten. “De feedback in september was positief. Het gebruik van de app verliep soepel en studenten leken het leuk en spannend te vinden.” Het is op dit moment nog lastig te zeggen of studenten echt wat hebben geleerd van de app, zegt Rebel. “We hebben focusgroepen samengesteld om de app te evalueren, maar de uitkomsten daarvan hebben we nog niet volledig geanalyseerd. We blijven praten met studenten om de app te verbeteren.”

Rebel hoopt dat de app over de hele universiteit gebruikt kan worden. “In het strategische plan van de Universiteit Utrecht staat dat alle UU-studenten in aanraking moeten komen met duurzaamheid. Deze app zou daarvoor kunnen zorgen. Studenten Philosophy, Politics and Economics (PPE) hebben de app inmiddels ook gebruikt. In oktober zullen studenten van de faculteit Geesteswetenschappen ermee kennismaken.”