Hoger onderwijs mag belastingvoordeel houden

Het is een technisch verhaal, maar er hangt veel geld van af. Voor onderzoek in opdracht van het bedrijfsleven of voor de verhuur van gebouwen moeten hogescholen en universiteiten btw in rekening brengen. Maar als ze voor die activiteiten kosten maken en zelf btw betalen, krijgen ze die terug van de Belastingdienst. En dat tikt aan.

In de praktijk bleek het echter nogal lastig te bepalen wanneer dit nu wel en niet mag. Want wat doe je met ‘gemengde kosten’, als bijvoorbeeld een gebouw of faciliteit zowel voor het gewone onderwijs wordt gebruikt als voor opdrachten van derden?

Proefproces
Daarom startte de Belastingdienst een proefproces tegen NHL Hogeschool, inmiddels gefuseerd met Stenden. Maar de hogeschool wist zowel bij de rechtbank als in hoger beroep bij het gerechtshof te winnen. Daarop stapte de dienst naar de allerhoogste rechter: de Hoge Raad. En verloor daar opnieuw, meldde de Telegraaf gisteren.

NHL Stenden is blij met de uitspraak. “Dit zorgt voor veel duidelijkheid”, zegt bestuurslid Jan van Iersel. “Wij handelden onze belastingzaken tot 2011 altijd op een bepaalde manier af, tot de Belastingdienst wilde dat we dat anders gingen doen. Maar wij waren eigenwijs: we vonden onze manier goed.”

Vijf ton voordeel
En dat pakte goed uit. Volgens Van Iersel ging het om een bedrag van jaarlijks zo’n tachtigduizend euro – “niet niks” – wat de hogeschool aan btw terugvroeg. En omdat sinds 2011 de hogeschool voor de zekerheid toch de werkwijze van de Belastingdienst overnam, kan NHL Stenden over de afgelopen zeven jaar nog ruim vijf ton aan te veel betaalde btw terugvragen.

Maar die situatie is voor elke onderwijsinstelling anders, waarschuwt Van Iersel. Natuurlijk zijn de uitgangspunten gelijk, maar de details verschillen per hogeschool of universiteit. “Daarom is het ook moeilijk te zeggen hoeveel geld het hele hoger onderwijs hiermee bespaart.”

Het is overigens nu niet zo dat onderwijsinstellingen nu méér btw kunnen terugvragen. Dankzij deze uitspraak blijft alles bij het oude en hoeven ze geen extra btw af te dragen, zoals de Belastingdienst wilde. Het vonnis is vooral belangrijk voor instellingen die veel onderzoek in opdracht doen, zoals technische universiteiten.

Tags: belasting