Hogeschool reikt 33 verkeerde masterdiploma's uit

De Rotterdamse Willem de Koning Academie heeft tussen 2003 en 2008 verkeerde diploma’s uitgereikt aan 33 afgestudeerden van de masteropleiding media, design & communicatie.

De zaak kwam aan het licht toen twee oud-studenten met buitenlandplannen hun masterdiploma voorlegden aan de Dienst Uitvoering Onderwijs. Er had geen ‘master of arts’ op hun diploma mogen staan, omdat die titel is voorbehouden aan academici.

Bovendien hadden zij volgens DUO überhaupt geen masterdiploma mogen krijgen, omdat de opleiding van de Hogeschool Rotterdam tot 2008 nog een “voortgezette opleiding” was en nog geen echte masteropleiding. Bij de invoering van het bachelor-masterstelsel in 2002 is de Hogeschool Rotterdam er volgens DUO ten onrechte van uitgegaan dat de voortgezette kunstenopleiding automatisch een masteropleiding zou worden. Daarvoor was echter eerst een nieuwe accreditatie nodig en die vond pas in 2008 plaats. Tot die tijd hadden de oude diploma’s moeten worden toegekend.

Ook bij andere voortgezette kunstenopleidingen leidde de overgang naar het bachelor-masterstelsel tot problemen. Het Amsterdamse Conservatorium moest in 2004 een Zweedse student schadeloos stellen omdat hem ten onrechte was voorgespiegeld dat hij na afronding van zijn studie een masterdiploma zou ontvangen.

De geschrokken collegevoorzitter van de Hogeschool Rotterdam, Ron Bormans, zegt op hogeschoolwebsite Profielen dat de 33 oud-studenten een excuusbrief hebben gekregen. Als vast komt te staan dat de mastertitel niet mocht worden verleend, ontvangen de studenten het diploma van de voortgezette opleiding media design & communicatie. Ze mogen dan op kosten van de hogeschool alsnog hun mastertitel behalen.

Tags: hbo | diploma