Hogeschool Utrecht krijgt Rotte Appel voor slechte medezeggenschap

Het bestuur van Saxion gaat goed om met zijn medezeggenschappers en kreeg gisteren de Toffe Peer uitgereikt. Bij de Hogeschool Utrecht zijn de nodige problemen, dus die moet het doen met een Rotte Appel.

Jaarlijks reiken het Landelijk Overleg Fracties (LOF) en het Studenten Overleg Medezeggenschap (SOM) de twee awards uit aan universiteiten en hogescholen die goed of juist slecht scoren op het gebied van medezeggenschap.

Raadsleden van universiteiten en hogescholen werd het afgelopen jaar opnieuw gevraagd naar hun tevredenheid over de ondersteuning, de betrokkenheid bij besluiten en de mate waarin besturen openstaan voor initiatieven uit de medezeggenschap. Volgens het onderzoek zijn de verschillen tussen de instellingen groot.

Saxion Hogeschool ging aan de haal met de Toffe Peer-award. De voorzieningen zijn volgens het juryrapport goed geregeld en het bestuur betrekt de medezeggenschapsraad in een vroeg stadium bij beslissingen. Collegevoorzitter Wim Boomkamp zegt op sax.nu “verschrikkelijk trots” te zijn. Hij noemt het de meest bijzondere waardering die Saxion ooit heeft gekregen. Ook de winnaar van de afgelopen twee jaren, Tilburg University, scoorde weer hoog.

De Rotte Appel ging dit jaar naar de Hogeschool Utrecht. De medezeggenschap moet soms jarenlang strijden om minimale veranderingen voor elkaar te krijgen, aldus een van de respondenten. Daarnaast worden de reactietermijnen met enige regelmaat overschreden.

Uit een enquête van studentenorganisatie ISO bleek vorig jaar al dat de medezeggenschappers niet erg te spreken waren over de bestuurders van de hogeschool. De relatie tussen de raadsleden en bestuurders was ‘koeltjes’, vergeleken met andere hogescholen.

Collegevoorzitter Jan Bogerd nam de award zelf in ontvangst. Hij was er niet blij mee, maar zei ook dat de prijs niet helemaal onverwacht kwam. Als tegenzet bood hij de organisatie een kist met ‘frisse en fruitige’ appels aan, zo meldt hogeschoolblad Trajectum.

Een speciale vermelding ging naar de Universiteit van Amsterdam vanwege de verbeteringen die zijn doorgevoerd na de Maagdenhuisbezetting van vorig jaar.