Hogeschool wil curriculum niet aanpassen voor dove studente

Journalistiek studeren terwijl je doof bent. Niet te doen, volgens de opleiding van de Hogeschool Utrecht. De 17-jarige Lisa Hinderks zegt dat ze vanwege haar handicap geweigerd is.

“Niet te geloven dat dit kan in Nederland”, schrijft ze op haar Facebookpagina. “Als je deze opleiding zou doen, zou je je diploma niet kunnen halen, want je bezit bepaalde vaardigheden niet. Om je diploma toch te kunnen halen moeten er te veel aanpassingen worden gedaan en dat kost te veel tijd en te veel geld”, zou de opleiding volgens Hinderks hebben laten weten.

De hogeschool kan vanwege de opening van het schooljaar niet reageren, maar een woordvoerder zei eerder tegen de Volkskrant dat Hinderks wel welkom is, maar dat de opleiding het programma voor haar niet kan aanpassen. Met name de audiovakken zouden problemen opleveren, en de studente moet deze wel halen voor een diploma.

Het bestaande curriculum zou überhaupt niet aangepast kunnen worden, omdat dit al goedgekeurd is door de accreditatieorganisatie NVAO. Maar volgens een woordvoerder van die organisatie is het wel degelijk toegestaan om het vakkenpakket geschikt te maken voor studenten met een zogenaamde functiebeperking.

Ook het expertisecentrum handicap + studie, dat studenten en instellingen adviseert, noemt het “heel gebruikelijk” dat gehandicapte studenten een alternatief tentamen krijgen als dat nodig is. “Ik zou me kunnen voorstellen dat dove studenten met een gebarentolk of een interactief college-aanbod goed kunnen studeren”, laat een woordvoerder weten.

Sinds 2011 besteedt de NVAO bij accreditatie extra aandacht aan de toegankelijkheid van het onderwijs voor studenten met een functiebeperking. Instellingen moeten daarover een beleidsplan hebben. “Bij journalistiek zou je kunnen werken met een gebarentolk of speciale apparatuur”, overweegt de woordvoerder. De opleiding zou volgens haar zelfs kunnen beslissen om de audiovakken te vervangen door andere vakken. “Als de instelling die keuze maar goed onderbouwt.”