Hoogleraar beledigd door toespraak Dimitri Verhulst

Foto: VOX

Hoogleraar Jos Joosten vindt het een “regelrecht affront” voor letterkundigen dat schrijver Dimitri Verhulst mocht spreken bij de opening van het academisch jaar in Nijmegen.

Joosten had toch al geen hoge verwachtingen van de toespraak van Verhulst, bekent hij in een bericht op Facebook. Maar het was “nog gênanter” dan hij had gedacht.

In zijn toespraak vertelde de Vlaamse schrijver Verhulst dat hij anderhalve maand aan de Universiteit Gent had gestudeerd om de dienstplicht te ontlopen. “De universitaire literatuurstudie was een dieptepunt in mijn liefdesrelatie met de literatuur. Romans werden er behandeld als koude lijken die konden worden opengesneden ter dissectie. Men doceerde er over auctoriale vertelstandpunten op de toon waarmee boodschappenlijstjes konden worden voorgelezen. Nergens laaide er een vuurtje, nergens vonkte de passie, nergens stokte de emotie de stem van de professor.”

Hij is er in de loop der jaren ook niet milder over gaan denken, vertelde Verhulst, al plaatste hij nog wel een kanttekening: “Uiteraard wil ik erkennen dat de invulling van het professorambt persoonlijk is en dat ik meer dan waarschijnlijk de pech heb gekend het met een stelletje droogkloten te moeten stellen.”

Joosten, hoogleraar Nederlandse letterkunde aan de Radboud Universiteit, vindt het op zijn zachtst gezegd vreemd dat Verhulst met zijn toespraak de zaal wist te amuseren. “In alle jaren dat ik op uiteenlopende letterenfaculteiten werkte of gastcolleges gaf, ben ik tal van collega’s tegengekomen - de één briljant, de ander een tobberige zwoeger, de één een kommaneuker in gedichten van een obscure avantgardist, de ander een cultuurfilosoof van het brede gebaar, sommigen vrienden voor het leven, anderen totale eikels – maar wat ze allemaal, zonder uitzondering, gemeenschappelijk hebben, is de onvoorwaardelijke passie voor de literatuur en de drang die over te brengen op nieuwe generaties jonge mensen en daar, met nauwgezet werken een compleet leven aan wijden.”

De hoogleraar noemt het “een regelrecht affront voor alle aanwezige letterencollega’s die vanaf morgen weer met alle inzet en enthousiasme jonge lezers de liefde voor kunst, cultuur en literatuur gaan bijbrengen”.

Universiteitsblad VOX was bij de openingsrede, noteerde de eerste reactie van Joosten (“lulverhaal”) en vroeg aan Verhulst wat hij van de kritiek vond. Hij antwoordde: “Het is een persoonlijk verhaal. Ik snap niet dat iemand zich hierdoor aangevallen voelt.”

Verhulst is een succesvol schrijver. Hij won de Libris Literatuurprijs voor zijn boek ‘Godverdomse dagen op een godverdomse bol’, een boek dat volgens Joosten beter ‘300 gemeenplaatsen uit 3000 jaar wereldgeschiedenis’ had kunnen heten, oftewel: “alles wat uzelf niet op Wikipedia hoeft op te zoeken”.