Hoogleraar geeft door sneeuw college via internet

Door de sneeuwval kregen studenten informatiekunde afgelopen vrijdag college via internet.

Door de weersvoorspellingen besloot hoogleraar Sjaak Brinkkemper donderdagavond dat hij vrijdag beter thuis kon blijven. Hij nodigde zijn studenten uit voor een online college. Vanuit zijn huis op de Veluwe gaf Brinkkemper hij vrijdagmiddag les aan twintig studenten van de master Business Informatics.

"Op donderdagavond werd er enorm gewaarschuwd voor overlast op de weg. Omdat ik een lange reistijd heb, heb ik de studenten direct gemaild dat het college via internet zou plaatsvinden", zegt Brinkkemper, die de redactie van DUB enthousiast op de hoogte stelde van zijn onderwijsexperiment.

Twintig studenten luisterden vrijdag op de afgesproken tijd naar het college van Brinkkemper, die zijn Powerpoint-presentatie voorzag van audiocommentaar. Voor zijn college gebruikte de hoogleraar een videoconferencing tool die studenten gratis via het web konden gebruiken.

Studenten konden via een chatkanaal overleggen en vragen stellen. Tijdens de vragenssessie konden ze hun microfoongeluid aanzetten voor vragen. Brinkkemper: "Wat heel bijzonder was dat studenten tijdens het college spontaan dingen gingen zoeken op internet, en dat deelden in de chat."

Het online college ging niet zonder technische problemen, vertelt de hoogleraar. "Een aantal studenten had niet voldoende bandbreedte, waardoor mijn stem soms wegviel."

Na het college kreeg Brinkkemper wisselende reacties op het online college. "Enerzijds waren ze positief en wilden ze vaker zo college krijgen. Toch zeiden ook veel studenten dat ze het sociale aspect misten. Het is toch leuker om je medestudenten te ontmoeten bij colleges."