Hoogleraar Ruud Schotting is campuscolumnist 2014

Campuscolumnist Ruud Schotting met medegenomineerden Merel van 't Hooft en Lea ter Meulen (Foto's Annemarie Sint Jago)

Hoogleraar watermanagement Ruud Schotting is verkozen tot nieuwe campuscolumnist van DUB. Zijn bekroonde column over ict-problematiek veroorzaakte direct al de nodige commotie.

Schotting werd gekozen uit drie genomineerden. Hij kreeg zijn prijs in het drukke Museumcafé van het Universiteitsmuseum, na afloop van een uitzending van het NTR-radioprogramma De kennis van nu, dat in samenwerking met Studium Generale wordt gemaakt.

Voor de columnwedstrijd ontving DUB in totaal 28 inzendingen, een recordaantal. De drie genomineerde columns waren de afgelopen weken al op DUB te lezen. Met Ruud Schotting is de campuscolumnist voor het eerst geen student. Dieudonnée van de Willige en Frank Gerritse waren de afgelopen jaren campuscolumnist bij DUB. De andere genomineerden waren studenten Lea ter Meulen en Merel van 't Hooft.

De jury, bestaande uit journalist Rutger Bregman (onder meer De Correspondent), hoofddocent Moderne Letterkunde Fabian Stolk, Parnassos-directeur Marieke Merrienboer, schrijfster Vrouwkje Tuinman, oud-campuscolumnist Dieudonnée van de Willige en DUB-hoofdredacteur Ries Agterberg, zocht naar een campuscolumnist met een brede blik op de universiteit.

De jury prees Schottings column Help!!! Is daar iemand?! omdat hij in een vlotte, aantrekkelijke column een thema aan de orde stelt dat herkenbaar is en tegelijk grappig om te lezen. Zijn verhaal gaat over de docent die de apparatuur in de collegezaal niet aan de praat krijgt en bij het vragen om hulp botst tegen een bureaucratische muur.

De column leidde tot veel commotie. Schotting: “Ik werd vrijdag om 5 uur op mijn mobiel gebeld door iemand van ict. Ze waren niet blij. Daar schrok ik wel van. Aan de andere kant kreeg ik ook veel reacties van collega’s die het voorval heel herkenbaar vonden.” Schottings voorval vond twee jaar geleden plaats. De column viel daarom slecht bij de ict-afdeling. Ict heeft net een reorganisatie achter de rug, onder meer om de dienstverlening te verbeteren. Bovendien valt het functioneren van apparatuur in collegezalen in principe onder het Facilitair Service Centrum.

Na de bekendmaking beloofde Schotting er een mooi jaar van te maken. Hij nam de gelegenheid ten baat om al direct een nieuwe column voor te lezen. Over staatssecretaris Sander Dekker als ideale schoonzoon.

Ruud Schotting verruilde in 2004 de TU Delft voor de Universiteit Utrecht. Hij heeft een bijzondere carrière achter de rug. “Ik ben hoogleraar, maar heb niet aan de universiteit gestudeerd”, zegt hij. “Op de middelbare school had ik weinig zin in leren, tot ik een keer een natuurkundeboek moest bekijken omdat de leraar ontslagen was en ik wel wilde slagen voor mijn natuurkunde-eindexamen. Dat bleek erg interessant te zijn. Tijdens mijn opleiding aan de HTS bleek ik vrij goed in wiskunde te zijn."

"Na de studie kwam ik terecht bij het onderzoeksinstituut GeoDelft en daarna bij Wiskunde van de Technische Universiteit Delft. Ik kreeg de mogelijkheid om te promoveren op partiële differentiaalvergelijkingen die gebruikt worden om stroming in poreuze media te modelleren. In Delft ontwikkelden we de onderzoeksgroep Geohydrologie. In 2004 zijn we met de hele onderzoeksgroep overgestapt naar Utrecht waar we bij Aardwetenschappen terecht zijn gekomen. In Utrecht hebben we een nieuwe Master Environmental Hydrogeology opgezet die nu heel goed loopt.”

In Utrecht kreeg Schotting een bijzonder hoogleraarschap Watermanagement. “Oman heeft over de hele wereld speciale leerstoelen rond thema’s die zij belangrijk vinden. Ze geven geld en laten de wetenschappers geheel vrij om met het thema aan de slag te gaan. Mijn leerstoel was in eerste instantie een cadeau van het Nederlandse bedrijfsleven aan de Sultan van Oman. In 2005 heeft Balkenende de leerstoel aan de Sultan aangeboden en in 2007 werd ik geselecteerd en kon ik aan de slag."

"Voor mij is het razendinteressant dat de waterproblemen in Oman vrijwel identiek zijn aan die in onze natte delta. Maar door de enorme klimaatverschillen zijn de oplossingen voor die problemen totaal verschillend. Ik stuur er regelmatig studenten heen voor afstudeeronderzoek.”

Schotting is betrokken bij de tweejarige researchmaster Hydrogeologie. Hij doceert ook Wiskunde aan eerstejaars bachelorstudenten. In 2011 werd Schotting verkozen tot docent van het jaar van zijn faculteit. in 2008-2009 was hij een van de genomineerden om docent van het jaar van de hele UU te worden.