Hoogleraar wil publicatie over kwakzalversprijs verhinderen

De Wageningse hoogleraar Huub Savelkoul heeft geprobeerd een artikel van instellingsblad Resource tegen te houden. Hij is genomineerd voor de Meester Kackadorisprijs voor kwakzalver van het jaar en houdt dat liever binnenskamers.

Savelkoul zou een brief naar rector magnificus Martin Kropff hebben gestuurd, waarin hij hem verzoekt Resource te verbieden over de nominatie te schrijven. Hij is woedend over de prijs en ziet die als een grove belediging, liet hij nog wel aan Resource weten.

De Vereniging tegen de Kwakzalverij stelt ieder jaar een lijst samen van mensen of instellingen die de kwakzalverij in Nederland hebben bevorderd. Savelkoul, hoogleraar celbiologie en immunologie aan Wageningen Universiteit, is genomineerd vanwege zijn onderzoek naar de invloed van magnetische velden op het immuunsysteem en de lezingen die hij geeft met “antroposofen, homeopaten en allerlei rare mensen”, aldus Kackadoris-jurylid Cees Renckens in Resource.

Onder studenten is Savelkoul een stuk populairder: dit jaar werd hij voor de vijfde keer genomineerd als ‘Teacher of the Year’. Hij greep elk jaar net naast de hoofdprijs.