Hoogopgeleide vrouwen wonen langer alleen

Vrouwen gaan minder snel samenwonen als ze een diploma in het hoger onderwijs hebben behaald. Bij mannen maakt de opleiding weinig verschil.

Mannen zijn gemiddeld een jaar of vijfentwintig als ze gaan samenwonen, stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek vast. Hoogopgeleide mannen doen dat gemiddeld een paar maanden eerder dan mannen met een mbo-diploma.

Vrouwen zijn over het algemeen jonger dan mannen als ze gaan samenwonen. De laagopgeleiden zijn ruim tweeëntwintig jaar, terwijl hoogopgeleide vrouwen pas gaan samenwonen als ze 23,5 jaar oud zijn.

Verder hebben de onderzoekers vastgesteld dat kinderen van gescheiden ouders jonger gaan samenwonen dan kinderen van wie de ouders bij elkaar bleven. Maar het duurt juist iets langer voordat ze gaan trouwen en ze kiezen er vaker dan anderen voor om helemaal niet in het huwelijksbootje te stappen.