Hoogtepunten bezoek Jane Goodall op Instagram DUB

Lessons from Nature is de lezing die primatoloog en natuurschermer Jane Goodall (85) zal verzorgen voor vijfhonderd studenten van de Universiteit Utrecht. Zij gaat onder meer in gesprek met voormalig Utrechtse hoogleraar Ethologie Jan van Hooff en natuurfotograaf Frans Lanting. Zij zullen het hebben over de problemen waar de natuur mee te kampen heeft, hoe deze problemen zijn op te lossen en wat dat betekent voor de toekomst van de natuur.

Jane Goodall vertrok al op jonge leeftijd naar Tanzania om chimpansees te bestuderen. Met haar onderzoek verwierf zij wereldwijde bekendheid. Het is het langst lopende primatenonderzoek in de wereld. De laatste decennia staat Goodall vooral bekend als natuurbeschermer. Ze reist de wereld over om mensen attent te maken op de kwetsbare natuur. Ze heeft verschillende programma’s gericht op jongeren, zoals haar Roots & Shoots programma dat jongeren stimuleert zich in te zetten voor een betere leefomgeving. Daarnaast heeft ze een eigen Jane Goodall Stichting.

De Utrechtse Biologen Vereniging heeft al langere tijd een band met Jane Goodall. De bekende Utrechtse primatoloog Jan van Hooff is erelid van het UBV en kent ook Goodall goed. Hij heeft ervoor gezorgd dat Goodall drie jaar geleden het voorwoord voor de almanak van de vereniging heeft geschreven. Die almanak heeft het toenmalige bestuur persoonlijk aan haar overhandigd toen ze een paar jaar geleden een lezing hield aan de Hogeschool van Amsterdam. Nu er weer een bezoek aan Nederland gepland was, hebben de biologen haar met succes gevraagd ook in Utrecht langs te komen.

Rond de lezing zal in het Ruppertgebouw ook een informatiemarkt zijn. Hier zijn stands rond het thema duurzaamheid en natuurbescherming, onder meer van het UBV zelf, maar ook van Green Office en van het Roots & Shoots programma van de Goodall Stichting.

DUB zal bij de lezing om 15.00 uur aanwezig zijn om een paar hoogtepunten uit het gesprek op te nemen en te plaatsen op ons Instagramaccount DUBnieuws. National Geographic zal de hele lezing live-streamen.