Hoop op studieverenigingen om fietsprobleem Drift op te lossen

De Drift, vol met fietsen

Studieverenigingen moeten haar leden er op wijzen dat het gevaarlijk is de fiets te parkeren aan de Drift. Dan zetten studenten hun tweewieler wellicht wél in de parkeerkelder onder het plein van de UB Binnenstad.

Vorige week belegde de UB Binnenstad een bijeenkomst met studenten om onder meer het fietsprobleem aan de Drift te tackelen. In maart dit jaar bleek uit een enquête van de studentengeledingen van de faculteitsraden van Geesteswetenschappen en Rebo dat dit één van de prangende problemen is.

Hoe zorg je ervoor dat studenten hun fiets niet aan de gracht zetten en zo de weg blokkeren voor hulpdiensten, maar hun tweewieler parkeren in de fietskelder op het binnenplein van de UB? Enkele afgevaardigden van faculteitsraden en studentenunie Vidius lieten aan bibliotheekmedewerkers weten wat voor studenten wel en wat niet werkt. Mooi ontworpen zadelhoesjes met een plattegrond erop, die aangeven waar de fietsenkelder is? Of op Google Maps aangeven dat de enige route naar de universiteitsgebouwen via de UB, en dus de fietsenkelder loopt? De studenten betwijfelen of dat werkt.

Het grootste probleem met de soms wel vier rijen dik geparkeerde fietsen is de slechte bereikbaarheid voor hulpdiensten, zegt de UB. “Als er één ambulance moet komen, is dat lastig. Maar wat als een heel pand moet worden ontruimd? Dat wordt een zooitje,” vreest Jan van der Hoeven, medewerker van de UB Uithof.

Studieverenigingen zijn een goede manier om studenten te wijzen op deze gevaren, vinden de aanwezigen. Ze hopen dat studenten dan beseffen dat vier rijen fietsen aan de gracht echt te veel is. “Maar het moet dan wel hard worden gespeeld”, vindt Camiel van Houdt, student en faculteitsraadlid bij Rebo. “Alleen zeggen dat het gevaarlijk is, helpt niet. Er moet dan ook echt opgetreden worden.”

De vraag is of de gemeente of de universiteit dat zou moeten doen. Aan het begin van het jaar heeft de universiteit twee weken surveillanten op de Drift gezet, maar volgens een bibliotheekmedewerker is er geen geld om dit langer te doen.

“Kan de gemeente geen algemeen parkeerverbod instellen voor de Drift?” vraagt Camiel. Maar in april liet gemeentewoordvoerder Erik Suik al weten aan DUB dat een verbod er niet komt. Op de gebouwen mag de universiteit wel fietsparkeerverbodbordjes ophangen, op de hekken mag dat niet, want die grond is van de gemeente. Vaak is al gevraagd om wegwijzes die laten weten waar de stalling is. Die bordjes 'zitten in de planning', maar het zal nog even duren voordat ze er daadwerkelijk zijn.