Nieuwe start voor Eurest

‘Hopelijk weten de studenten onze restaurants weer te vinden’

Het restaurant van Eurest in het Educatorium
Lunchen in het Educatorium bij cateraar Eurest, foto DUB

Kim Blokdijk en Matthijs van der Plas van cateraar Eurest zien het komende studiejaar zonnig in. Ze gaan ervoor. Met speciale aanbiedingen en een ‘reizende keuken’ moeten studenten en medewerkers warm worden gemaakt voor een lunch in één van de acht locaties waar Eurest op dit moment de scepter zwaait.

‘Back to school’ is het thema waarmee de cateraar het academische jaar start. Voor de maand september is een bonnenboekje gemaakt dat bij elke kassa te krijgen is. Hiermee kunnen klanten op verschillende producten 50 procent korting krijgen. Op een broodje vegetarische kroket bijvoorbeeld, of de twee halen één betalen actie voor een cappuccino met soja-, amandel- of haverdrink. De laatste twee weken van de maand staat in het Educatorium een zogeheten pop-up keuken.

“Het is de tweede keer dat er een pop-up keuken is. De eerste was voor de zomer en heette Souk waarin gerechten uit Libanon werden aangeboden”, zegt Kim Blokdijk. “Nu komt de Italiaanse keuken langs.” Eurest is onderdeel van de Compass Group die restaurants verzorgt in 44 landen. Daar ontstond het idee om de keukens van verschillende landen naar Nederlandse onderwijsinstellingen en bedrijven te brengen. “Per jaar zijn er vier pop-up restaurants.”

Eurest is de opvolger van Sodexo die voor corona de maaltijden in de universitaire restaurants verzorgde. Toen waren er veel meer locaties dan nu. Sodexo sloot er een aantal en Eurest zit vooralsnog in acht locaties. Ook het aanbod en de openingstijden zijn anders, zegt Matthijs van der Plas, vestigingsmanager en namens Eurest verantwoordelijk voor alle restaurants van de Universiteit Utrecht. “Overal zijn nog wel de basisproducten te koop, maar we bieden geen avondmaaltijden meer aan in het Educatorium of bij University College. Het restaurant in het Educatorium sluit nu om 16 uur. Op de international campus was wel behoefte aan avondmaaltijden, dus wat we nu aanbieden zijn maaltijden die de studenten ’s middags kunnen kopen en thuis in de magnetron kunnen opwarmen.”

Van der Plas en zijn collega’s willen het aanbod op de acht verschillende locaties aanpassen aan de vraag. “Bij Madame Jeannette van Diergeneeskunde komen bijvoorbeeld met name diereigenaren en een aantal medewerkers, daar is het aanbod minder groot. Als jij zegt dat de pizza’s die voorheen in het restaurant van het Minnaert te koop waren, worden gemist, kan het een idee zijn om die daar weer aan te bieden. De pizzaoven staat er nog.”

De studenten moeten de restaurants opnieuw gaan ontdekken, zeggen Van de Plas en Blokdijk. Slechts de ouderejaars en de medewerkers kennen de ‘kantines’ van voor corona. “Daarom ook de actiemaand Back to School”, zegt Blokdijk. De studenten moeten op het Utrecht Science Park ook letterlijk de weg naar het Educatorium vinden. “Nu het Van Unnik is gesloten, is de route door het Van Unnik naar het Educatorium afgesloten. Je ziet ons vanaf het centrale plein ook niet liggen. En daar staan de food trucks. Dat zijn echt wel onze concurrenten.”

Nu het collegejaar weer is begonnen, zijn er toch al wel studenten en medewerkers die gaan lunchen in het Educatorium. De gasten gaan meestal niet voor twee boterhammen met kaas en een pakje melk wat zo’n 2,50 euro kost, zegt Blokdijk. “Als ze komen, hebben ze best wel wat geld over voor een wat meer luxere lunch.” Toch is door de jaren heen altijd wel kritiek op de prijzen van de restaurants en de grootste vijand die Eurest op dit moment heeft, is dan ook de inflatie. “Als alles duurder wordt, kan ons eten ook duurder worden.”

Tags: kantine | eurest