Huisvesters: leenstelsel mag woningmarkt niet verstoren

Studentenwoningen moeten betaalbaar blijven, ook als de basisbeurs verdwijnt en de ov-studentenkaart wordt versoberd. Op kamers wonen hoort er nu eenmaal een beetje bij.

Dat zegt directeur Vincent Buitenhuis van Kences, de brancheorganisatie van studentenhuisvesters. Hij reageert op een gisteren uitgelekt onderzoek in opdracht van minister Blok van Wonen. Daaruit blijkt dat de woningmarkt voor studenten verandert als de ov-studentenkaart wordt uitgekleed en de basisbeurs verdwijnt. Maar hoe, dat is vooralsnog gissen. De effecten zijn namelijk tegenstrijdig: zonder basisbeurs blijven studenten waarschijnlijk langer thuis wonen en zonder ov-studentenkaart verhuizen ze juist naar de stad waar ze studeren.

En nu? Wat kunnen studentenhuisvesters met deze informatie?
Buitenhuis: “De vraag is inderdaad hoe de combinatie van het leenstelsel en bezuinigingen op de ov-studentenkaart gaat uitpakken. Duidelijk is in elk geval dat studenten goedkoper willen wonen als alle maatregelen doorgaan. Blok en Bussemaker moeten daarom samen een voorstel doen om studentenwoningen betaalbaar te houden, ook als studenten meer gaan lenen. De maatregelen mogen er niet toe leiden dat studenten niet meer op kamers kunnen.”

Wat zou er in zo’n voorstel kunnen staan?
“Ik denk bijvoorbeeld aan huurtoeslag. Studenten in zelfstandige eenheden komen daar wel voor in aanmerking, de rest niet. Waar het mij om gaat is dat beide ministers nadenken over de gevolgen van Bussemakers onderwijsplannen voor de studentenwoningmarkt. Of dat nu in de vorm van huurtoeslag is of door aanpassing van het leenstelsel – ik vind het allemaal prima.”

Wat kunnen de studentenhuisvesters doen?
“We spelen al in op de groeiende vraag naar goedkopere studentenhuisvesting. In die zin maak ik me niet zo’n zorgen. Wel willen we beter weten wat er op ons afkomt. Studentenhuisvesters investeren honderden miljoenen, dus de overheid heeft de taak om ons goede informatie te geven. Maak in de ramingen over studentenaantallen maar een variant waarin je leenstelsel en ov-kaart gaat doorrekenen. En als de effecten echt zo groot zijn, probeer die dan in te perken.”

Komen de duurdere zelfstandige woningen straks leeg te staan?
“Ik denk dat de eerste effecten merkbaar zullen zijn in de particuliere en commerciële sector. Dan gaat het vooral om dure woningen die niet in aanmerking komen voor huurtoeslag. Maar zolang de markt nog overspannen is, zal er niet snel iets veranderen. Dat betekent dat studenten zich misschien flink in de schulden gaan steken. Dan vraag ik me af: hoe moet dat als die student straks 25 is en dertigduizend euro studieschuld heeft? Hoe gaat die op de woningmarkt nog een kans krijgen?”