Huurders Tuindorp-Oost moeten voor eind van het jaar verhuizen

Fragment uit documentaire over jongeren die een kamer huren in verzorgingshuis Tuindorp-Oost

Vanaf april 2016 wonen er jongeren in de hoogbouw en laagbouw van het verzorgingshuis in Tuindorp. Dit zijn voornamelijk studenten en starters. Het is een bijzondere woonvorm waarbij jongeren en ouderen bij elkaar in huis wonen. Eerder maakte de omroep Human hier een documentaire over.

In het verzorgingshuis Tuindorp-Oost worden sinds 2015 geen ouderen meer opgenomen. Dit in afwachting van nieuwbouw die eind 2019 geraliseerd moet zijn. De leeggekomen appartementen werden deels verhuurd via Socius. Jongeren konden daar een kamer krijgen, om te voorkomen dat er spookgangen met veel lege kamers zouden ontstaan. Inmiddels wonen er 75 jongeren in het complex.

Careyn, de eigenaar van het gebouw, heeft eind vorige week bekend gemaakt de ouderen van de hoogbouw naar de laagbouw te willen verhuizen. Het aantal ouderen is fors geslonken en de verhouding tussen de ouderen en de jongeren wordt nu niet meer als evenwichtig ervaren, stelt Careyn in een persbericht. Om die reden worden de ouderen nu samengebracht in de laagbouw.

Dit heeft gevolgen voor de huidige jonge huurders. “Zij die in de laagbouw wonen, moeten op 31 oktober hun kamer verlaten. Degenen die in de hoogbouw wonen, kunnen waarschijnlijk tot 31 december blijven”, legt Pim Koot, commercieel directeur van Socius uit.

Vanuit Careyn zegt een woordvoerder dat de huurders uit de laagbouw mogen verkassen, naar de hoogbouw.  Zij kunnen daar dan tot het eind van het jaar blijven.

In het AD/Utrechts Nieuwsblad gaf een aantal studenten aan kwaad te zijn over de ontstane situatie. Bewoner Wouter Smink laat de krant weten heel boos te zijn. “Ik rijd straks dagelijks langs het gebouw en straks kijk ik naar een halfleeg gebouw, terwijl wij er nog hadden kunnen wonen.”

Socius zegt dat er juridisch niets vreemd is aan de gang van zaken en dat Careyn het recht heeft om de overeenkomst op te zeggen. Volgens Socius wisten de jongeren dat het project eindig zou zijn. “Dat hebben we van tevoren aangegeven en daar hebben zij ook voor getekend”, aldus Koot. “We gaan de jongeren wel hulp bieden, maar we weten nu nog niet precies hoe we dat gaan doen. Het vinden van nieuwe woonruimte is erg lastig in Utrecht.”

Een van de opties die Socius noemt is het langer gebruiken van de hoogbouw. “We gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn en dat gaan we bespreken met Careyn. Het besluit om de oudere bewoners naar de laagbouw te verhuizen, staat vast.”