IJsprotocol moet schaatsen op Utrechtse grachten mogelijk maken

Alumnus Steven de Vries wil schaatsen op de Utrechtse grachten. Daarom heeft het raadslid van GroenLinks het College van Burgemeester en Wethouders gevraagd maatregelingen te nemen zodat het ijs op de grachten kan aangroeien.

Een recreatief schaatser noemt oud-student Milieu- en Maatschappijwetenschappen Steven de Vries die in maart 2010 in de gemeenteraad werd verkozen zichzelf. Daarom zou hij het ook zo leuk vinden om Utrecht op de schaats te verkennen. “En ik denk dat meer plaatsgenoten daar enthousiast over zijn.” Om die reden wil hij een gemeentelijk ijsprotocol.

“Ik heb enkele schriftelijke vragen gesteld met betrekking tot het laten dichtvriezen van de grachten. Op zich niet de snelste methode, want het college heeft 3 tot 6 weken de tijd om ze te beantwoorden. Ik heb wel gevraagd de vragen te beantwoorden voor de dooi inzet, maar of dat gaat lukken weet ik niet.”

Behalve dat De Vries graag zelf door de oude binnenstad wil zwieren, zoals hij dat op oude foto’s heeft gezien, vindt hij dat er op het moment te ééndimensionaal naar de Utrechtse waterwegen wordt gekeken.

“De grachten zijn er voor de vaart, voor het bevoorraden van bedrijven langs het water. Maar je kan er ook anders naar kijken. Als de grachten dichtgevroren zijn, zullen mensen naar de binnenstad komen om te schaatsen. Het trekt publiek naar de horeca langs de grachten. Dat stimuleert de economie. En je kan er ook op een sportieve manier naar kijken, je kunt het schaatsen bijvoorbeeld stimuleren.”

Mochten de antwoorden van het college te laat komen voor deze vorstperiode, dan hoopt De Vries dat er een ijsprotocol komt voor de volgende keer dat de kou heerst in Nederland. Dit protocol moet er voor zorgen dat scheepvaartverkeer geweerd wordt uit de grachten en het spuien stopt. De Vries: “Misschien lukt het niet om de Oudegracht af te sluiten, maar dan zouden bijvoorbeeld wel de Nieuwegracht, de Kromme Nieuwegracht, de Drift en de Stadsbuitengracht dicht kunnen vriezen.”

Tags: schaatsen | winter