Impact OV-staking lijkt niet heel groot

Fotobewerking: DUB

Geen tentamens, maar colleges gaan in principe wel door. En als docenten besluiten om geen onderwijs te geven, dan moeten ze dat via Blackboard melden. Dat is het universiteitsbrede beleid morgen als een landelijke staking het openbaar vervoer platlegt.

De faculteit Geesteswetenschappen volgt de universitaire richtlijn laat Andrea van der Weiden weten. Volgens het hoofd Onderwijsondersteuning en Studentenzaken lijkt de maatregel tot weinig ophef te leiden. “Tot nu toe zijn er heel weinig reacties. Ook van studenten komen er geen vragen.”

Matchingsdagen
Van der Weiden kan niet aangeven hoeveel colleges niet doorgaan. Wel moest de faculteit de matchingsdagen van vier opleidingen verzetten. Die beslissing werd al genomen toen de eerste berichten over de stakingsdata verschenen. Zo’n 130 aankomende studenten Frans, Italiaans, Keltisch en Taal- & Cultuurstudies (TCS) zijn via een mail op de hoogte gebracht. Bij TCS moest bovendien een tutorbijeenkomst voor zo’n 85 eerstejaars worden afgeblazen.

In De Uithof lijken studenten zich niet heel druk te maken. Filosofiestudent Toine uit Zeist heeft morgen geen colleges op de planning staan. Hij reist bijna altijd met de fiets naar De Uithof en neemt de bus alleen als het slecht weer is of als hij te lui is om te fietsen. “Ik ben blij dat ik dinsdag niet in De Uithof hoef te zijn, dan werk ik thuis aan mijn scriptie over de evolutietheorie en het existentialisme.”

Gastcollege
Chriege uit Rotterdam doet de premaster Sociale Geografie & Planologie. Zij heeft minder geluk dan Toine. “Dinsdag heb ik een gastcollege, dat kan niet worden verzet. Ik kan niet naar dat college gaan, want ik heb geen auto. Andere oplossingen, zoals bij iemand in Utrecht slapen, geven te veel gedoe. Maar dingen die in het gastcollege worden gezegd, komen gelukkig toch niet terug in het tentamen.” Haar studiegenoot, die liever niet met haar naam vermeld wordt, zegt: “Ik woon in Gorinchem en ik ben ook afhankelijk van het openbaar vervoer, anders was ik wel naar het gastcollege gegaan.”

Promovenda uit Turkije
Op een enkele andere plek zorgt de staking voor grotere hoofdbrekens. Zo is hoogleraar Trudie Knijn dinsdag in het Academiegebouw promotor van een Turkse buitenpromovenda. Alle drie de promoties gaan dinsdag gewoon door. “Gelukkig zijn de promovenda zelf en mijn co-promotor uit Istanboel al in het land. Verder heb ik vorige week alle leden van de promotiecommissie laten weten dat ze voor die dag zelf vervoer moeten regelen. Voor twee van de drie lijkt dat geen probleem, maar de derde is nog op zoek.”

Lastiger is het dat een buitenlands commissielid op de dag zelf alweer het vliegtuig naar Zweden wil nemen. Knijn: “De taxicentrale wil geen reservingen aannemen. Het is dus nog even de vraag of zij Schiphol kan bereiken.”

En dan moest er ook nog een paranimf uit Berlijn komen. Dat gaat niet lukken. “Ik heb nu een collega hier bij Sociale Wetenschappen gevraagd. Die blijft vannacht gezellig bij me slapen in Utrecht.”

Thuiswerken
Bij Diergeneeskunde is morgen om 15.30 uur een debat gepland over de toekomst van de veehouderij, maar dat gaat gewoon door, zegt woordvoerder Josien Jacobs. "We hebben tot nog toe maar één afmelding gekregen."

Als medewerkers van de Universitaire Bestuursdienst dinsdag geen mogelijkheid zien om naar De Uithof te komen, mogen ze thuis werken, zo liet directeur Leon van de Zande weten. Bij in ieder geval de faculteit Geesteswetenschappen is een zelfde regeling van kracht voor ondersteunend personeel.

Overigens wilden niet alle universiteiten en hogescholen hun tentamens verzetten. Bij de VU gaan tentamens wel door en kunnen studenten die een tentamen moeten doen een deelauto vergoed krijgen. Ook is inmiddels de hashtag VUber aangemaakt om mensen die vervoer zitten met elkaar in contact te brengen.