Inholland kan oud-bestuurders niet aanpakken

Meer dan één miljoen euro moest de Hogeschool Inholland terugbetalen aan het ministerie van OCW. Bijna niets daarvan kan de hbo-instelling op de voormalige bestuurders verhalen.

Het liep helemaal verkeerd aan de Hogeschool Inholland, vonden politici van links tot rechts in het parlement. Niet alleen ging het onderwijs hard achteruit, de bestuurders leken zich bovendien te verrijken. Toen volgde de diplomafraude en kregen de bestuurders ook onderling ruzie. Uiteindelijk moesten het hele bestuur en de volledige raad van toezicht opstappen en kwam toenmalig HBO-raadvoorzitter Doekle Terpstra schoon schip maken.

Er was veel geld verspild aan salarissen en gouden handdrukken. Het ministerie kon de bestuurders daar niet persoonlijk voor aansprakelijk stellen, maar vorderde wel geld terug bij de hogeschool zelf: meer dan een miljoen euro.

Het nieuwe bestuur van Inholland liet onderzoeken of er toch niet een manier was om het geld van de voormalige bestuurders terug te krijgen, ondanks alle contracten en handtekeningen. Het leverde een “diepgaande juridische analyse” op, schrijft voormalig staatssecretaris en huidige VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra in een van zijn laatste brieven aan de Tweede Kamer.

Maar er bleek niets aan te doen. Daar legt de hogeschool zich bij neer, met goedkeuring van de staatssecretaris. Dat neemt niet weg dat het “uitermate teleurstellend is” dat de hogeschool zo weinig van dat geld terugziet, aldus Zijlstra.

De Hogeschool Inholland heeft alleen ontdekt dat voormalig collegevoorzitter Jos Elbers nog 1.819 euro moet betalen. Met Elbers had de hogeschool een afspraak gemaakt over vergoedingen in de jaren na zijn voorzitterschap. Als hij neveninkomsten had, zou hij een deel moeten afdragen aan de hogeschool. Navraag van Inholland leerde dat hij soms te veel en soms te weinig had afgedragen. Onder de streep komt de hogeschool tot het bedrag van 1.819 euro dat Elbers alsnog moet betalen. Hij is bereid dat te doen, aldus Zijlstra.